Monday, October 25, 2010

Perihal Mandat Guru Yang Di Selewengkan

Apabila memperkatakan tentang MANDAT GURU Silat Cekak, saya dapati banyak perkara yang telah diselewengkan oleh pihak tertentu demi menarik pengaruh kepada pihak mereka. Kononnya isu mandat ini tidak pernah diperkatakan oleh Al-Marhum Ustaz Hanafi. Sebenarnya, berkenaan Mandat Guru Silat Cekak ini telah diperjelaskan oleh Al-Marhum Ustaz Hanafi semenjak dari tahun 1965 lagi kepada anakandanya.

Beliau juga ada menulis berkenaan Mandat Guru ini didalam Majalah Dewan Masyarakat Bulan Oktober 1973. "Saya menerima mandat sebagai Guru Silat Cekak" kata Al-Marhum Ustaz Haji Hanafi Bin Haji Ahmad. Mandat Guru Silat Cekak ini jelas diperturunkan daripada Guru kepada Guru Silat Cekak dan elemen-elemen mandat ini adalah terdiri daripada dua (02) perkara berikut:-

1) Penyerahan hendaklah secara 4 biji mata daripada Guru Semasa dengan Bakal Guru
2) Penyerahan tersebut akan diikuti perjanjian diantara Guru Semasa dengan Bakal Guru

Penyerahan Mandat Guru daripada Panglima Tok Rashid kpd Allahyarham Encik Yahya Bin Said berlaku dalam situasi empat (04) Biji Mata dan perjanjiannya adalah "Jika ada anak cucuku dari Kedah hendak belajar, hendaklah engkau pulangkan kembali". Penyerahan Mandat Guru daripada Allahyarham Encik Yahya Bin Said kepada Al-Marhum Ustaz Hanafi Bin Haji Ahmad juga berlaku dalam situasi yang sama diikuti perjanjian bahawa Encik Yahya Said tidak boleh mengambil anak murid Ustaz Hanafi dan begitulah sebaliknya.

Penyerahan Mandat Guru daripada Al-Marhum Ustaz Haji Hanafi Bin Haji Ahmad kepada Encik Ishak Bin Itam yang berlaku pada bulan Januari 1986 juga berlaku dalam situasi empat (04) Biji Mata dan diikuti perjanjian akan menyerahkan semula silat ini kepada keluarga apabila sampai masa dan akan menjaga ahli keluarga Al-Marhum Ustaz Hanafi yang belum berkahwin. 

Penyerahan Mandat Guru daripada Encik Ishak Bin Itam kepada YM Sheikh Haji Md Radzi Bin Ustaz Haji Hanafi Al-Qadhi berlaku sekitar jam 01.00 petang, pada 19hb Mei 1993, dibilik Al-Marhum Ustaz Haji Hanafi. Penyerahan tersebut berlaku dengan empat (04) Biji Mata disaksikan Allah swt dan diikuti perjanjian bahawa YM Tuan Sheikh akan mula melaksanakan tugasnya sebagai Guru Silat Cekak bermula pada 01hb Jun 1993.

Sehingga ke hari ini, Mandat Guru yang berada pada YM Sheikh Haji Md Radzi tidak pernah diserahkan kepada sesiapapun. Saya mencadangkan kepada Marwi Bin Latiff supaya beliau hadir sendiri bertemu dengan YM Tuan Sheikh untuk mendapatkan Mandat tersebut. Janganlah menipu penuntut yang belajar kerana yang akan menjadi mangsa adalah penuntut-penuntut tersebut. Mereka harapkan Silat Cekak ini boleh digunakan ketika terdesak tetapi malangnya ilmu yang mereka pelajari tidak mendapat keberkatannya dan tidak dapat digunakan ketika diperlukan. Jangan bersikap bacul dan dayus. Kalau takut datang seorang diri, ajaklah beberapa orang untuk mengambil Mandat tersebut. Saya pun boleh temankan Marwi Bin Latiff bila-bila masa diperlukan. 

33 comments:

  1. Salam Tuan Amin,

    Syabas atas penulisan yang penuh hikmah dan beradab, namun masih tepat menuju sasaran. Semoga Tuan dipermudahkan urusan dan dirahmati sentiasa.

    Muhammad Shafiq Abdullah
    Melbourne

    ReplyDelete
  2. Muhammad Shafiq Abdullah > Terima kasih tuan. Kepingin hendak mengenali tuan. Tak ingat yang mana satu. Maafkan saya ye.

    ReplyDelete
  3. Andai guru sebenar guru,
    Tidak akan dia berbohong dan menipu,
    Andai guru sebenar guru,
    Pasti taat Tuhan yang Satu..

    ReplyDelete
  4. cerita sikit pasal duit yg diselewengkan

    ReplyDelete
  5. bai..duit apa plak ngko citer kat cni?org citer bab mandat guru la bai...kalau nk citer bab duit pgi bank la...apa la lu..bikin malu kompeni saja...

    ReplyDelete
  6. hahaha... Wei!! Tuan sheikh keluar score board tv3. Tak sabar nk tunggu salakan n sawan geng master ayah pin. Dengar citer geng master ayah pin nak saman tv3 pulak... Huhuhuhu

    ReplyDelete
  7. Tuan Amin,

    saya hanyalah budak sahaja, tapi bergurukan YM Tuan Sheikh juga. maaf tak pernah menyapa Tuan selama ini, budak sahaja saya ini. dah lama tak sertai aktiviti persatuan, tapi bak kata YM Tuan Sheikh, "jauh di mata, dekat di hati - hati milik tuhan".

    semoga Tuan terus diberkati dan diberikan kudrat untuk terus melaporkan perkembangan terkini YM Tuan Sheikh. sungguh teringin utk menonton YM Tuan Sheikh di TV3. harap-harap, ada di youtube.

    Muhammad Shafiq Abdullah
    Melbourne

    ReplyDelete
  8. Muhammad Shafiq Abdullah > Jika tuan ada facebook, sila 'add' saya. Nanti ramailah para Pendokong Hakiki yang boleh dijumpai. Lepas tu bolehlah dapat gambar dan video yang dihantar. Saya ada bertanya pada YM Tuan Sheikh tentang tuan. Beliau ingat pada tuan dan seorang lagi di Sydney. Betul tuan, yang penting dekat dihati. Kepala dengan Gerabak keretapi, penyambungnya adalah cangkuknya. Jaga cangkuk baik-baik ye tuan. Insya Allah, kalau umur panjang mungkin kita akan bertemu.

    ReplyDelete
  9. Salam Tuan,

    baru sahaja add Tuan di FB. maaf Tuan, saya ini budak sahaja, tak banyak jasa atau sumbangan pada persatuan pun. asalkan dapat bernaung di bawah YM Tuan Sheikh dan disambungkan dengan Gerabak sudah kira cukup bertuah, kiranya diingati oleh YM Tuan Sheikh, itu sudah terlebih gembira. akan sampaikan pesanan Tuan kpd sahabat di Sydney itu. Insyaallah, bertemu lagi, pasti akan menegur Tuan.

    Muhammad Shafiq Abdullah

    ReplyDelete
  10. Bekas Gangster Bacul?????
    Hahahahahahaha Bekas Gangster Bacul!!!!
    Hahahahahahaha Bekas Gangster Bacul!!!!
    Buktikan kata-kata ini klu Marwi X bacul!!!
    Meh Jumpa Y.M Syeikh Utk amik Mandat Guru...
    Apa??? Amredin x bagik??? Coz Dia yg nk mandat tu???
    Hahahahaha Dah terbukti Bekas Gangster Bacul!!!
    Hahahahaha Bacul!!! Buat malu Keturunan jer!!!

    Amin Goz :)

    ReplyDelete
  11. Hehe..
    Tak berubah2 lg si amin goz ni..
    Mmg mentaliti hang duk takat tu je la...
    Bak kate assistant P Ramlee dlm madu 3..
    Kesiaaannnn....

    ReplyDelete
  12. "Kata-kata adalah pistol yang sarat peluru. Jika seorang penulis mengatakannya, maka dia pun menembakkannya. Dia mungkin diam, namun sejak dia memilih untuk menembak, maka dia harus melakukannya sebagaimana orang dewasa yang menentukan target tembakan, dan tidak seperti seorang BACUL yang menutup matanya dan menembak sekadar demi kesenangan mendengar tembakan itu meletus."

    Teruskan berjuang melalui penulisan.

    Buat monster2 yg mencuba memcabul bloq ini,
    ~~"Sebaik-baik ukuran terhadap diri, ialah cermin"

    ~maizainul-

    ReplyDelete
  13. InsyaAllah Mentaliti aku x BACUL dan Berubah untuk Menjadi Pendokong dan pengikut Tegar Guru aku...
    Hang Patut kesian ngn diri kerana terdiri dlm org yg Bacul....
    org bacul mmg x kan perkenalkan dirinya...
    tgk ar dia ikot saper ennn???
    Master Sauh tuuuu... tau wengggg jerr... hehehehehe....
    Ada bran pegi ar amik mandat dowh!!!
    Amin Goz :P

    ReplyDelete
  14. ya benar..

    sedangkan Tuan Guru dulu ngadap sendiri ambil dari Pak Ak..

    kalau benar rasa diri tu HAK..ada beran ka p ngadap sendiri minta & ambil??

    toksah dok ligat ngelak sini sana kunun ikut prosedur..ikut protokol..berlagak tenang..etc...

    ada beran?? kalau tadak..p main jejauh..

    ReplyDelete
  15. Kpd penulis-penulis anonymous

    "Zahirkan diri anda supaya orang yang berbincang di sini boleh tahu siapa anda sebenarnya. Jangan berselindung di sebalik nama samaran ... "

    ReplyDelete
  16. Ditujukan khas kepada mereka sekelian yang menafikan kebenaran HAKIKI

    "Jangan seperti ayam jantan yang ingat bahawa matahari terbit untuk mendengar kokoknya"

    ReplyDelete
  17. Apa guna dpt mandat kalo duk menipu anak murid sane sini, songlap duit p'tuan , ceroboh umah anak murid...
    Camtu guru sebenar guru ker???
    Yg tu ker korang kate kebenaran hakiki???
    Jam rolex tpu...
    Kete merc tpu...
    Duit 10 ribu tipu...
    Ape bende sume ni..

    ReplyDelete
  18. Kesian mamat kat atas ni. Kena tipu hidup-hidup dengan cerita orang. Suka dengar orang cerita ye. Nanti saya cerita lagi ye. Banyak lagi belum keluar. Tunggu rencana saya seterusnya.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Kita Tunggu Kebenaran Yang Bakal Dikeluarkan!!!
    Pada Brader tg kata tipu tuuuu...
    Jgn tersipu-sipu lak bila dah keluar nnt...
    :)

    ReplyDelete
  21. berita tergempar ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    pada 2 Nov 2010, jam 830am, seekor guru harimau belantara yg didapati mencabul atas hadir ke mahkamah...harimau belantara ini khabarnya telah sihat..berkemungkinan akan mencabul lg..

    para pendokong hakiki akan turun semua memberi sokongan moral kepada GURU CABUL KITA..kita akan turun dan buat macam BERUK-BERUK di jalan raya..(polis kata jangan)

    AMIN YANG akan cuba jadi hero di jalan raya..AMIN YANG akan buat macam BERUK - BERUK di jalan raya..(polis kata jangan)

    Perdokong hakiki semua...
    KITA JUMPA, KITA LAWAN, DAN KITA AKAN BUAT MACAM BERUK - BERUK DI JALAN RAYA..(polis kata jangan)

    harimau belantara ckp (sy pantang dicabar)...
    harimau belantara gila kuasa..SEPANJANG MASA..!!!

    - pendokong hakiki mat kodi -

    ReplyDelete
  22. tipu apa lagi..AMIN, kau nak bohong apa..10K ..mahkamah yang tentukan..ada bayar ke pada persatuan..bohong...semua pergi tengok ulasan hakim..jgn asyik dengar aje..tgk bukti hitam putih...BOHONG..GURU CABUL

    ReplyDelete
  23. Kepada Pendokong hakiki mat kodi - Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang menjijikkan.....

    ReplyDelete
  24. sape yang kena tipu..sape yg menipu..GURU CABUL.. apa lagi..amin .klu kena tipu oleh kau adalah..konar2 aje..nape tak gi tanya mangsa-mangsa ..tu..kan jelas berserta bukti..semua org2 yg beri hutang tu boleh?...cr mangsanya gi tanya drp amin menipu kamu semua...
    tanya Jam rolex tpu...
    Kete merc tpu...
    Duit 10 ribu tipu...
    Ape bende sume ni..

    ReplyDelete
  25. Tuan/Puan Di Atas > Sabar. Persoalan tuan/puan akan terjawab pada rencana seterusnya. Teruskan membaca ye.

    ReplyDelete
  26. Sabar adalah sinaran........

    ReplyDelete
  27. nama tak letak pun penipu jugak....sedar diri sikit lah saudara... jgn tuduh org penipu semata-mata...nak tulis nama sendiri, tak berani..inilah penipu kepada segala penipu...


    Mohd yusuf bin Zakaria

    ReplyDelete
  28. Hairan..hairan..
    perpecahan kita dengan CM dulu,orang2 lama seperti amrudin,dan yg lain2 hangat membentangkan kata2 kepada ahli2 baru tentang betapa bezanya antara Silat Cekak Malaysia dan Silat Cekak Hanafi..

    "ikutlah Silat Cekak Hanafi kerana inilah satu2nya silat yg benar2 dianjurkan oleh Almarhum Ustaz Hanafi baik..dan Guru Utama yg meneraju adalah Guru yg sah diperakukan mempunyai mandat.."

    itulah kata2 yg ghairah diperbentangkan dulu..
    tapi sekarang orang2 yg dulunya sibuk berkata dan mempertahankan MANDAT untuk membezakan antara CM dan CH itulah yg kini menafikan kewujudan mandat..

    nak pakai yg mana satu ye...
    dulu kata lain...bezanya kerana Guru ada mandat dan sah...
    sekarang pulak kata lain...mandat x wujud pulak..

    apa ingat perjuangan Silat Cekak yg di bawa Almarhum seperti storyboard kartun atau komik??



    "Jadilah kamu insan FAHAM(MENGERTI)...
    kerana ia lebih baik daripada menjadi INSAN yang sekadar TAHU tetapi TANPA MENGERTI..."



    -Firdaus MRH-

    ReplyDelete
  29. YM Firdaus MRH > Yang bercakap itulah KETUA MUNAFIK dan yang mengikut itulah KAUM MUNAFIK.

    ReplyDelete
  30. "Jangan bersikap bacul dan dayus. Kalau takut datang seorang diri, ajaklah beberapa orang untuk mengambil Mandat tersebut. Saya pun boleh temankan Marwi Bin Latiff bila-bila masa diperlukan"

    Jangan bimbang, tiba masanya mereka akan diiringi oleh beberapa penyokong moraL untuk mengambil hak. hak hak hak !!! hahahaaha ... Sapa lah yg nak dtg tue nanti ...

    ReplyDelete
  31. YM Firdaus MRH????
    Dah dpt title YM dah...

    ReplyDelete
  32. salah ker seseorg yg menghormati anak GURUnya, memanggil YM kpd En Firdaus?????
    Klu dh xde idea utk komen, jgn komen.

    ReplyDelete
  33. Kami tak mahu guru yg cabul. Sekarang dah title syeikh, lepas ni title apa lagi? Sudah la.

    ReplyDelete