Bicara Munafik, Tindakkan Munafik

Sila tonton dan teliti video dibawah untuk mengenali munafik dan para balacinya. Marilah bersama-sama kita berdoa semoga Allah tidak membalik-balikkan hati kita menjadi seperti mereka ini.

Bicara Munafik, Tindakkan Munafik

Loading...

Sunday, November 28, 2010

Guru Mengikut Perspektif Islam

Kebelakangan ini saya begitu terpanggil untuk menulis rencana berkaitan GURU yang telah cuba diselewengkan oleh seseorang yang berselindung disebalik nama 'Dr Love'. Sehubungan itu, rencana pada kali ini saya cuba mengupas serba sedikit perihal kedudukan 'Guru Mengikut Perspektif Islam'.

Satu hal yang menarik pada ajaran Islam ialah penghargaan Islam yang sangat tinggi terhadap GURU. Sangat tingginya penghargaan itu sehingga menempatkan GURU setingkat dibawah kedudukan nabi dan rasul. Mengapa demikian? Kerana GURU selalunya berkait dengan ilmu pengetahuan dimana Islam sangat mementingkan ilmu pengetahuan. Dalilnya adalah Surah Al-Alaq yang merupakan Surah Pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW berkaitan dengan ilmu pengetahuan.

Maka tidak boleh tidak, Islam pasti memuliakan GURU. Saya tidak terbayangkan terjadinya perkembangan ilmu pengetahuan tanpa adanya GURU. Kerana Islam adalah agama, maka pandangan tentang GURU, kedudukan GURU, tidak terlepas daripada nilai-nilai ketuhanan. Penyebab khas mengapa Islam sangat menghargai GURU kerana ilmu pengetahuan itu semuanya bersumberkan daripada Allah SWT.

Ilmu tidak terpisah daripada Allah SWT dan ilmu juga tidak terpisah daripada GURU. Mengapakah Allah SWT mengutuskan Nabi dan Rasul untuk menerangkan ilmu kepada manusia? Tidak bolehkah Allah SWT mengajar secara terus kepada manusia? Kefahaman inilah yang tidak dapat difahami oleh ‘Dr Love’ sehingga menolak peranan GURU semata-mata untuk membenarkan pegangan beliau.

Diantara hadis Rasulullah SAW yang menceritakan tentang GURU adalah seperti berikut:-

“Bukan umatku sesiapa yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, tidak kasihan kepada orang yang lebih muda dan tidak menunaikan hak guru-guru.” – Riwayat Ahmad, At-Thabrani dan Al-Hakim.

“Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.” – Riwayat At-Thabrani.

Ada tiga golongan yang tidak boleh dipandang ringan hak mereka, sesiapa yang meremehkannya adalah munafik; Orang tua yang berpengalaman, guru-guru dan pemimpin yang adil.” - Riwayat At-Thabrani.

Diantara kata-kata Ulamak berkenaan GURU adalah seperti berikut:-

Imam Al-Ghazali berkata;
“Tidak akan dapat ilmu kecuali dengan merendah diri dan mendengar dengan teliti…”

Imam As-Syafie berkata;
“Aku membuka lembaran kitabku di depan Imam Malik (gurunya) dengan penuh hati-hati, supaya Imam Malik tidak mendengar bunyinya.”

Syu’bah berkata;
“Aku apabila menerima satu ilmu dari seorang manusia maka aku akan menjadi hambanya seumur hidup.”

Syauqi berkata dalam syairnya;
“Tunaikan hak guru dan muliakan mereka, seorang guru seolah-olah nabi yang diutus.”

Sepatutnya sebagai anak murid, kita mendoakan GURU sepanjang hayatnya, memelihara hubungan dengan keluarga GURU selepas kematian mereka, menziarahi kubur mereka, meminta ampun untuk mereka, mengikut jejak langkah mereka dan menjadikan GURU sebagai contoh dan tauladan dalam kehidupan. Bukannya kita MEMFITNAH GURU tanpa kita mengetahui kebenarannya.

‘Dr Love’ juga agak terkeliru diantara kefahaman TAAT dan TAKSUB, maka timbullah dakwaan tanpa asas yang mengatakan bahawa KETAATAN sehingga menjadikan GURU sebagai BERHALA. Selagi ketaatan tidak melanggar perintah agama Islam maka hukumnya WAJIB kita mentaati arahan GURU tersebut.

TAKSUB pula satu arahan atau perkataan yang diikuti secara semborono. Contohnya:- Guru Silat Cekak daripada salahsilahnya perlu mempunyai MANDAT sebagai GURU daripada GURU SEBELUMNYA. Apabila seorang yang pernah mengatakan tentang perkara ini, dan kemudiannya mengubahnya, maka kita pula mengikutnya, inilah dikatakan TAKSUB. TAKSUB ini tidak semestinya hanya berlaku kepada GURU, tetapi TAKSUB juga boleh berlaku kepada WAKIL GURU dan kepada rakan-rakan kita.

‘Dr Love’ juga cuba membangkitkan permasalahan WAKIL GURU ibarat GURU KECIL dan GURU UTAMA ibarat GURU BESAR. Tenaga Pengajar juga seorang GURU kerana telah mengajar para penuntut Silat Cekak. Kefahaman ini sebenarnya telah diterapkan oleh Encik Amrullah Bin Haji Buang dikalangan para penuntut Silat Cekak di UPM suatu masa dahulu. Ini satu kefahaman yang mempunyai agenda peribadi tertentu.

WAKIL GURU tidak pernah wujud didalam Silat Cekak semenjak daripada zaman Panglima Ismail sehinggalah ke zaman YM Sheikh Haji Md Radzi Bin Ustaz Haji Hanafi Al-Qedahi. Kewujudan ini hanya timbul apabila GURU PALSU menerajui Silat Cekak Hanafi Masman. Apa yang jelas, mengikut sejarah, Guru Silat Cekak hanyalah seorang sahaja dalam satu masa. Tenaga pengajar hanya diamanahkan oleh GURU untuk menurunkan ilmu Silat Cekak tetapi keizinan mempelajarinya mestilah melalui GURU bukannya Tenaga Pengajar.

‘Dr Love’ juga telah cuba menimbulkan kekeliruan dengan mempertikaikan mengapa perlu taat dan cinta kepada GURU sedangkan untuk masuk ke syurga tidak terdapat GURU didalam senarai. Inilah dia akibat ditutupkan pintu hati, maka senarai yang beliau tuliskan pun beliau tidak jelas. ‘Dr Love’ juga telah mentafsirkan cinta kepada GURU ini ibarat cinta asmaradana diantara MAN CINA dan seorang JANDA (staff beliau). Cinta (Kasih) kepada GURU ini sangat berbeza. Sama seperti Cinta (Kasih) kepada kedua ibubapa tetapi yang terpenting kasih kita kepada ibubapa TIDAK akan membawa kita kemana-mana. Yang TERPENTING adalah KASIH ibubapa kepada kita.

Bagaimana hendak memahami perkara ini? Kerana itulah perlu GURU yang dapat memimpin HATI ke arah TAAT kepada kedua ibubapa dalam erti kata TAAT yang sebenar, hanya setingkat dibawah Makam Sembah. Bukan sekadar JASMANI sahaja TAAT tetapi HATI juga perlu TAAT kepada kedua ibubapa. Bukankah Al-Marhum Ustaz Hanafi pernah berkata bahawa beliau sanggup tahan mukanya disepak terajang oleh ibubapanya TANPA rasa KECIL HATI. Siapa yang akan memimpin HATI ini? Bukankah GURU? Kerana itulah Al-Marhum Ustaz Haji Hanafi meletakkan Pantang Larang Silat Cekak mengutamakan GURU di nombor WAHID.

Ini sangat bertepatan dengan kata-kata Imam Al-Ghazali seperti dibawah:-

“Hak GURU lebih agung daripada hak ibubapa, sebab orang tua (ibubapa) penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara GURU penyebab hidup yang KEKAL. Kalaulah tidak ada GURU, nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua (ibubapa) akan celaka selamanya.”

'Dr Love' juga cuba membuat perbandingan diantara salahsilah Guru Silat Cekak dengan salahsilah Khalifah Al-Rasyidin. Ini satu metadologi yang jauh menyimpang dengan situasi. Guru Silat Cekak adalah Guru Silat Cekak. Bukannya Khalifah Al-Rasyidin. Adakah 'Dr Love' cuba menunjukkan bahawa 'Marwi Latiff' adalah seorang Khalifah Islam? Satu MANTIK dan KEFAHAMAN karut yang cuba diterapkan oleh 'Dr Love'.

Yang pastinya perkara yang TERPENTING adalah kita WAJIB mentaati GURU, IBU dan BAPA selagi perintah mereka tidak bertentangan dengan agama Islam. Tidak kiralah turutan nombor yang tuan / puan letakkan. Persoalannya, setakat manakah ketaatan kita kepada mereka? Setakat manakah pengorbanan kita kepada mereka? Setakat manakah KASIH mereka kepada kita?

Semoga dapat menjawab serba sedikit kekeliruan yang telah ditimbulkan oleh 'Dr Love', walaupun saya mengetahui PENULISAN tidak berupaya untuk menjawab semua persoalan kerana ruang yang cukup terhad. Ianya perlu kepada penjelasan LISAN. Dalilnya; Al-Quran diturunkan beserta Nabi Muhammad SAW untuk menerangkannya. Tidak mampu manusia memahami Al-Quran tanpa Nabi Muhammad SAW menerangkannya; tanpa GURU memperjelaskannya; tanpa dibuka PINTU HATI mereka.

Sumber Rujukan:-

1) Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
2) Ahmad Tafsir, 1994, Guru & Pendidikan Mengikut Perspektif Islam.
3) Khairul Gazali, 2005, 30 Wasiat Imam Syafie.

56 comments:

  1. Salam sejahtera,

    Terima kasih tuan Amin diatas penjelasan yang cukup bagus. Huraian berkenaan martabat guru ini saya kira cukup tepat dan padat, juga cukup untuk menutup mulut mahupun jemari mereka yang masih gatal untuk menghina dan menjatuhkan martabat seorang guru.

    Sekian, terima kasih.


    Che Din KB

    ReplyDelete
  2. salam..
    sy sangat tertarik dengan artikel ini. sebagai tambahan,kita sering diingatkan jikalau ingin belajar agama, jangan belajar dengan buku sahaja kerana gurunya adalah syaitan.tetapi carilah GURU yang sebenar. malahan ada pantun melayu yang berkisah tentang guru:

    kalau berburu di padang datar,
    dapat rusa belang kaki,
    kalau guru kepalang ajar
    ibarat bunga kembang tak jadi..

    betapa penting institusi perguruan dalam masyarakat melayu hingga diilhamkan pantun khusus untuk guru sebagai peringatan...

    malahan, kalau kita bertanya kepada kanak-kanak sekolah, cikgu merupakan orang yang mereka sangat percaya daripada ibu bapa sehingga, kata-kata cikgu akan diingati melebihi kata-kata ibu bapa..sering mereka yang sudah mempunyai anak-anak akan berkata, "anak saya sering berkata, cikgu cakap..." malahan seorang pensyarah pernah berkata kepada saya anaknya lebih mempercayai kata guru sekolah rendahnya berbanding kata-katanya sebagai seorang pensyarah yang telah mempunyai PhD. sehingga beliau mengungkapkapkan peribahasa inggeris(proverb),"teacher's word, god's word"...
    seorang guru yang mendidik dengan penuh kasih sayang akan menimbulkan rasa kasih dalam diri anak didiknya. walaupun guru yang mengajar saya alif, ba, ta..(al-fatihah untukknya).tetapi kerana rasa kasihnya serta berkatnya saya mampu membaca al-quran dengan tajwid yang baik..sehingga saya pernah dan sering berfikir, kalau saya melakukan maksiat, alangkah malunya guru mengaji saya..itu datang dalam fikiran saya secara tiba-tiba bukan dirancang...

    sekarang saya menjadi cikgu, saya merasa setiap masa saya membawa amanah yang bukan ringan untuk membimbing anak bangsa bukan hanya untuk pembangunan negara tetapi pembangunan insan, modal insan lebih tepat..

    cikgu noor azizun, jb

    ReplyDelete
  3. salam abang amin,

    "Yang pastinya perkara yang TERPENTING adalah kita WAJIB mentaati GURU, IBU dan BAPA selagi perintah mereka tidak bertentangan dengan agama Islam"

    inilah kata kata yg saya pegang sejak dahulu lagi.. selagi abang md mengajar saya benda yg inline dalam ajaran islam, saya akan terus mengikutinya..

    kawan kawan di akademi, kami tahu anda sebenarnya pun tidak percaya atas tuduhan yg diberikan kepada abang md, tetapkan pendirian anda, dan katakannya dengan jelas dekat penyelia anda...

    -anak murid-

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbt.

    Inilah contoh rencana yang penuh isi. Banyak yang boleh diambil sebagai pegangan hidup. Sampai berguling2 kepanasan PUAN2 Anon sebelah sana. Senyap seribu tulisan. "Pn.Love" pun agaknya dah faham kot martabat seorang guru sekarang ni.

    Teruskan penulisan demi menegak kebenaran Tuan Amin.

    ReplyDelete
  5. hebat..hebat..
    cukup kemas penerangan tentang Guru..
    ini baru penceritaan Guru dari segi AM(bukan am anak2 buang) ataupun General..
    ini belum tahap penceritaan hakikat Guru lagi,akan lebih kagum para pembaca.. :)

    saya amat tertarik sera kagum tentang sejarah kefahaman Ustaz Hanafi yang sampai ke tahap REDHA dengan Ibu Bapa serta Gurunya..
    hatta jikalau ditendang oleh kaki ibunya sekalipun,beliau tetap rasa bertuah kerana kaki wali keramat bernama ibu yang menendang..
    cukup hebatt..

    maka seperti kata tuan amin,siapa insan hebat yg memimpin hati yang menyimpan kefahaman ini?
    sudah semestinya Guru beliau..iaitu Pak Ngah Sharif dan Haji Zain..2 orang Guru yang amat beliau sanjungi..

    amat tertarik dengan kisah Ustaz Hanafi dan Gurunya Haji Zain..
    mengikut sejarah,Ustaz Hanafi adalah seorang murid yang sangat2 menjaga akan Gurunya..
    hatta sehingga tahap ketika berada di KL,senggup pulang ke Kedah semata untuk menyerahkan duit yg diminta oleh Gurunya Haji Zain..
    dan kembali semula ke KL..
    adakah perlakuan Ustaz Hanafi ini perlakuan taksub akan Gurunya???
    tidak sama sekaali..

    Haji Zain sering menduga Ustaz Hanafi terutama dari segi wang..
    sedangkan Haji Zain sudah pun mempunyai wang yg sangat cukup lagi mencukupkan..
    tetapi hendak menduga
    SEJAUH MANA AKU GURU KAU,
    SEJAUH MANA KAU MURID AKU...

    dan Ustaz Hanafi tidak pernah sekali pun gelong dalam menuruti kehendak Gurunya itu..
    hatta beratus batu jauh sekali pun,beliau tetap sampai demi Gurunya..
    itulah sebenar murid...

    itulah sedikit daripada coretan sejarah Pemimpin Agung yang amat kita sanjungi..
    termasukalah puak2 akademi yg turut menyanjungi beliau..
    sebenarnya perlakuan yang dipamerkan sudah cukup untuk menjadi contoh dan panduan untuk kita juga sama2 mencampakkan diri menjadi murid yang sentiasa TAAT..
    TAAT adalah lebih tinggi daripada mengikut suruhan...

    tapi kenapa mereka2 ini tidak mengambil contoh daripada sejarah Ustaz Hanafi dan Gurunya??
    tentang bagaimana Ustaz Hanafi menjaga Gurunya dengan sentiasa menuruti kemahuan dan kehendak Gurunya....
    juga tentang bagaimana Ustaz Hanafi mengenang dan memuliakan keluarga Gurunya..

    tetapi amrudin langsung tidak mengajar MMTnya untuk mengikut jejak langkah Ustaz Hanafi..

    tetapi amrudin mengajar untuk mengikut jejak langkah abdullah bin ubai..
    mungkin abdullah bin ubai serasi dengan jiwa amrudin..
    dan amat mudah dipraktikkan..
    manaalah tahuu....

    -Firdaus MRH-

    ReplyDelete
  6. Tuan Amin,

    Perrggghhh... Penulisan yang Marvelous. Mantap dengan isi, fakta, hujah dan sindiran. Tahniah Tuan Amin.

    - Guru Sekolah -

    ReplyDelete
  7. apabila pada peringkat penceritaan Guru pada general pun ramai yg kagum dan bertambah rasa hormat pada Guru...
    inikan pula apabila mereka terdengar cerita tentang hakikat Guru...
    maka lebih kagum..

    tetapi ia adalah kurang sesuai diceritakan secara penulisan..
    ia lebih kena dan sesuai diceritakan melalui lidah dan didengar oleh telinga..

    tetapi kesimpulan yg dibuat oleh tuan amin tentang penceritaan ini sangatlah kemas dan tidak terlalu menyentuh perkara yg seni2 yg bisa dimanipulasi dan mendatangkan fitnah kepada Guru itu sendiri...

    syabas tuan..

    inilah kejayaan Guru mendidik dan menerapkan kefahaman kepada muridnya..
    dan inipun baru penceritaan pada peringkat biasa dan umum...
    ibarat baru pada peringkat asas dan jatuhh yg tuan amin pamerkan pada kita semua....
    itupun sudah pada tahap sangat mengagumkan..
    apatah lagi pada peringkat potong dan tamatnya..



    -Firdaus MRH-

    ReplyDelete
  8. salam sejahtera..

    terasa sunnyi tanpa mu wahai anon CABUL, Dr LOvebite, abu tausilap haribulan,haii..kemana la korang pegi ni yer..

    ku merindui kalian..muahahaha!


    Che Din

    ReplyDelete
  9. HIDUP BLOG AMIN ZAINUL !!

    Penulisan yg amat tepat pada masanya. Setelah sekian lama blog ini dicemari & dinodai tulisan2 tentang GURU yang lari/ jauh dari hakikat sebenar. Kami amat menghargainya Tuan.

    Terima kasih.

    Teruskan perjuangan Tuan Amin. Semoga diberi kesihatan yg baik di dalam menegakkan kebenaran yang selama ini sengaja diporak-perandakan oleh puak yg mementingkan tembolok mereka sendiri.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Ek,pandai juga anjing yang suka menyalak menjadi bisu???hahaha...Tahniah Tuan Amin kerana dapat menerangkan betapa pentingnya Guru dalam kehidupan kita....

    Saiful

    ReplyDelete
  11. salam..

    tuan amin..terima kasih berkongsi ilmu melalui artikel ini..

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Artikel yang amat berharga buat diri adik & rakan2 seperjuangan yg masih tetap & utuh bersama GURUKU~ GURU KAMI!

    Terima kasih & TAHNIAH!

    "Jika engkau ingin mengenali seseorang, kenalilah daripada penulisannya"

    ReplyDelete
  13. panduan guru..melalui jakim..termasuk GURU CABUL

    ReplyDelete
  14. hahaha...anjing2 ni mula menyalak dah....

    ReplyDelete
  15. guruku..GURU CABUL bukan Guru kami..itu GURU SETAN..belajar nak jd setan ke..bertaubat lah

    ReplyDelete
  16. mcm mana kamu tau guruku guru cabul sedangkan kamu x mengenalinya??mcm mana kamu berani menyatakan guruku guru setan sedangkan kamu x pernah bersama dia??adakah kamu tidak sedar bahawa kamu yang telah menyerupai setan yang hanya tau menyebarkan fitnah...maaf bukan setan tetapi IBLIS!!Sedarlah kamu sebelum terlambat..itupun kalau masih ada nilai seorang yang benar-benar MANUSIA!!!

    .S.

    ReplyDelete
  17. Salam..Satu penjelasan dan kupasan yang baik serta jelas mengenai guru daripada Tuan Amin..Terima kasih..

    Cuma pendapat saya kepada rakan-rakan lain, tak perlu kot kita nak provoke/layan pihak 'sana' sebab tak komen..biarkan je mereka..lebih baik komen pada topik yang dibincangkan..

    Azizul @ CPH

    ReplyDelete
  18. Dr.Love menjawab dlam kurungan [ ].

    [Kepada sesiapa yg tidak tahu ujung pangkal bagaimana Dr.Love vs. Amin and Geng sila rujuk pada komen di:

    http://aminzainul.blogspot.com/2010/11/mahkamah-beruk-siri-7.html ]


    Kebelakangan ini saya begitu terpanggil untuk menulis rencana berkaitan GURU yang telah cuba diselewengkan oleh seseorang yang berselindung disebalik nama

    'Dr Love'. Sehubungan itu, rencana pada kali ini saya cuba mengupas serba sedikit perihal kedudukan 'Guru Mengikut Perspektif Islam'.

    [kiranya isu ini besar juga ya. terima kasih memberi penjelasan dan membuka ruang ini bagi membolehkan sy memberi respond yg seluas-luasnya]


    Satu hal yang menarik pada ajaran Islam ialah penghargaan Islam yang sangat tinggi terhadap GURU. Sangat tingginya penghargaan itu sehingga menempatkan GURU

    setingkat dibawah kedudukan nabi dan rasul. Mengapa demikian? Kerana GURU selalunya berkait dengan ilmu pengetahuan dimana Islam sangat mementingkan ilmu

    pengetahuan. Dalilnya adalah Surah Al-Alaq yang merupakan Surah Pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW berkaitan dengan ilmu pengetahuan.

    [betul... ILMU pengetahuan itu amat penting... sbb itu kita kena membaca... Ya Muhammad bacalah dgn nama Tuhanmu... Yang mengajar dgn pena...(rujuk

    http://alambuku.tripod.com/pdf/Tafsir+Surah+Al-alaq.pdf), ini membuktikan bahawa ilmu yg kita dpt bukan sahaja dari GURU... dari pembacaan dari penulisan

    seseorang GURU juga boleh mendapat ilmu...dari buku...ILMU itu tinggi dan ia adalah HAK ALLAH dan bukan HAK SESEORNG INDIVIDU...ILMU YANG ADA PADA IBLIS pon

    adalah HAK ALLAH kerana ALLAH itu MAHAPENCIPTA DAN MEMILIKI SEMUANYA, kita sebagai manusia wajib menyebarkan ILMU (YANG BAIK) ini sebagai Khalifah di Bumi,

    ILMU JAHAT pula diajar oleh IBLIS untuk menyesatkan khalifah di Bumi. Artinya semua manusia berilmu adalah GURU. GURU ini mempunyai kepakaran masing2

    mengikut apa ilmu yg ada padanya. GURU bersifat byk (ramai)...anda juga sebenarnya GURU. tetapi ALLAH satu, Rasulallah bersifat satu utk setiap umatnya, Ibu

    satu dan Bapa satu utk keturunannya serta Suami satu pada satu masa...oleh itu Guru boleh menjamin kita ke syurga? Tidak, Mencintai Guru menjamin kita

    kesyurga? Tidak. Syurga ditelapak kaki GURU? Tidak juga. Hormati GURU.... Mencintai GURU Jgn... Cintailah TuhanMu, RasullallahMu, IbuBapaMu dan SuamiMu

    kerana ini menjamin anda ke Syurga.]

    ReplyDelete
  19. Maka tidak boleh tidak, Islam pasti memuliakan GURU. Saya tidak terbayangkan terjadinya perkembangan ilmu pengetahuan tanpa adanya GURU. Kerana Islam adalah

    agama, maka pandangan tentang GURU, kedudukan GURU, tidak terlepas daripada nilai-nilai ketuhanan. Penyebab khas mengapa Islam sangat menghargai GURU kerana

    ilmu pengetahuan itu semuanya bersumberkan daripada Allah SWT.

    [Menghormati GURU adalah memuliakan GURU... ILMU itu adalah HAK ALLAH, bukan individu atau GURU... jika dicampakkan Al-Quran kesatu kaum yg tidak tahu Islam,

    nescaya org kaum itu akan memeluk Islam, terbukti selepas kejadian 911 ramai org bukan Islam di Amerika yg membaca Al-Quran memeluk Islam, sedangkan mereka

    jahil Islam. (rujuk: http://www.sultan.org/articles/convert.html) ini menunjukkan ILMU itu tinggi martabatnya, ia boleh bercambah dgn sendiri dlm diri

    seseorng dgn KEHENDAK ALLAH tanpa seorang GURU. Cth; tercetusnya ilham Aljabar mencipta kaedah ilmu Matematiknya adalah dari dia, tetapi ITU ILMU ALLAH. Jika

    kita tahu ILMU itu dari mana, kita akan menjadi seorang yg tidak sombong dgn ilmu yg kita ada, jika tidak kita akan sombong seperti IBLIS kerana tidak tunduk

    pada perintah ALLAH dan perasan hebat dari ADAM...Sebab itu bila belajar silat cekak atau apa-apa ilmu, pasang niat "Sahaja aku belajar silat cekak (atau

    ilmu lain) kerana Allah", setelah belajar ucap terima kasih kepada si pengajar. "Terima kasih kepadamu kerana mengajar ilmu Allah ini pada saya". ]


    Ilmu tidak terpisah daripada Allah SWT dan ilmu juga tidak terpisah daripada GURU. Mengapakah Allah SWT mengutuskan Nabi dan Rasul untuk menerangkan ilmu

    kepada manusia? Tidak bolehkah Allah SWT mengajar secara terus kepada manusia? Kefahaman inilah yang tidak dapat difahami oleh ‘Dr Love’ sehingga menolak

    peranan GURU semata-mata untuk membenarkan pegangan beliau.
    [Kun Fayakun... ALLAH boleh terbitkan ILMU, TAUFIk atau HIDAYAH pada mana-mana manusia yg dia hendak, bila-bila masa...Nabi atau Rasul tiada sekali pon ALLAH

    boleh lakukan, ALLAH SEGALA-GALANYA MAHA... kefahaman saya ILMU ITU HAK ALLAH bukan HAK MAD RADHI.]

    Diantara hadis Rasulullah SAW yang menceritakan tentang GURU adalah seperti berikut:-

    “Bukan umatku sesiapa yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, tidak kasihan kepada orang yang lebih muda dan tidak menunaikan hak guru-guru.” – Riwayat

    Ahmad, At-Thabrani dan Al-Hakim.
    [Kami menghormati orng tua...]

    ReplyDelete
  20. “Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka.” – Riwayat At-Thabrani.
    [Ya betul kami patuh...tak patuh camner nak dpt ilmu...Guru suruh dtg kelas kita ponteng camner nak dpt ilmu...]

    “Ada tiga golongan yang tidak boleh dipandang ringan hak mereka, sesiapa yang meremehkannya adalah munafik; Orang tua yang berpengalaman, guru-guru dan

    pemimpin yang adil.” - Riwayat At-Thabrani.
    [Kami mmg menghormati setiap pemimpin, org lebih tua...]


    Diantara kata-kata Ulamak berkenaan GURU adalah seperti berikut:-

    Imam Al-Ghazali berkata;
    “Tidak akan dapat ilmu kecuali dengan merendah diri dan mendengar dengan teliti…”
    [Nak ILMU baru, buang sifat sombong ala IBLIS]

    Imam As-Syafie berkata;
    “Aku membuka lembaran kitabku di depan Imam Malik (gurunya) dengan penuh hati-hati, supaya Imam Malik tidak mendengar bunyinya.”
    [Hormatilah Guru anda...]

    Syu’bah berkata;
    “Aku apabila menerima satu ilmu dari seorang manusia maka aku akan menjadi hambanya seumur hidup.”
    [Kita boleh jadi Hamba Allah sahaja...Hamba manusia jangan...]


    Syauqi berkata dalam syairnya;
    “Tunaikan hak guru dan muliakan mereka, seorang guru seolah-olah nabi yang diutus.”
    [Ini Syair, bukan Al-Quran / Hadis...]

    Sepatutnya sebagai anak murid, kita mendoakan GURU sepanjang hayatnya, memelihara hubungan dengan keluarga GURU selepas kematian mereka, menziarahi kubur

    mereka, meminta ampun untuk mereka, mengikut jejak langkah mereka dan menjadikan GURU sebagai contoh dan tauladan dalam kehidupan. Bukannya kita MEMFITNAH

    GURU tanpa kita mengetahui kebenarannya.
    [GURU yg baik kita sanjung, GURU IBLIS (IBLIS pon GURU) kita nak sanjung ka?]


    ‘Dr Love’ juga agak terkeliru diantara kefahaman TAAT dan TAKSUB, maka timbullah dakwaan tanpa asas yang mengatakan bahawa KETAATAN sehingga menjadikan GURU

    sebagai BERHALA. Selagi ketaatan tidak melanggar perintah agama Islam maka hukumnya WAJIB kita mentaati arahan GURU tersebut.
    [Taat tapi tak sampai ke tahap IbuBapa, kita kena lebihkan IbuBapa sebab syurga dibawah tapak kaki IbuBapa bukan GURU]


    TAKSUB pula satu arahan atau perkataan yang diikuti secara semborono. Contohnya:- Guru Silat Cekak daripada salahsilahnya perlu mempunyai MANDAT sebagai GURU

    daripada GURU SEBELUMNYA. Apabila seorang yang pernah mengatakan tentang perkara ini, dan kemudiannya mengubahnya, maka kita pula mengikutnya, inilah

    dikatakan TAKSUB. TAKSUB ini tidak semestinya hanya berlaku kepada GURU, tetapi TAKSUB juga boleh berlaku kepada WAKIL GURU dan kepada rakan-rakan kita.
    [Orang yg berKiblatkan mandat tidak tahu HAK ILMU ITU milik siapa...Ada juga org yg berlebihkan MANDAT dari HUKUM ISLAM...haah taksub boleh pada bukan

    manusia juga...mandat,duit,setan,jin,binatang,pokok...]

    ReplyDelete
  21. ‘Dr Love’ juga cuba membangkitkan permasalahan WAKIL GURU ibarat GURU KECIL dan GURU UTAMA ibarat GURU BESAR. Tenaga Pengajar juga seorang GURU kerana telah

    mengajar para penuntut Silat Cekak. Kefahaman ini sebenarnya telah diterapkan oleh Encik Amrullah Bin Haji Buang dikalangan para penuntut Silat Cekak di UPM

    suatu masa dahulu. Ini satu kefahaman yang mempunyai agenda peribadi tertentu.
    [GURU itu sifatnya byk...semua manusia adalah GURU (Khalifah di Bumi)...tapi saya bukanlah Toleh...sy org lain...anda silap...takda agenda

    tersembunyi...konsep pengajar dan pelajar itu hakikat sebenar....yg sebenar takut adalah Mad Radhi, ituler agenda tersembunyi...die takut org tak taksub

    padanya jika tahu hakikat sebenar...sebab itu bapa Mad Radhi takda gelaran pelik pada namanya....Mad Radhi byk pula gelaran pelik2...ini sifat2 menunjuk dan

    sombong...]


    WAKIL GURU tidak pernah wujud didalam Silat Cekak semenjak daripada zaman Panglima Ismail sehinggalah ke zaman YM Sheikh Haji Md Radzi Bin Ustaz Haji Hanafi

    Al-Qedahi. Kewujudan ini hanya timbul apabila GURU PALSU menerajui Silat Cekak Hanafi Masman. Apa yang jelas, mengikut sejarah, Guru Silat Cekak hanyalah

    seorang sahaja dalam satu masa. Tenaga pengajar hanya diamanahkan oleh GURU untuk menurunkan ilmu Silat Cekak tetapi keizinan mempelajarinya mestilah melalui

    GURU bukannya Tenaga Pengajar.
    [Nak menimba Ilmu mmg ada adab-adabnya dan protokol, adab-adab itu tertulis pada perlembagaan persatuan mmg tak salah, nak masuk universiti pon kena lalu

    proses2nya...kami tiada WAKIL GURU, mungkin itu PSSCM (Maiden wakil Pak Ak dulu)...kami di PSSCUHM ada GURU UTAMA dan Tenaga Pengajar sahaja...kami hormat

    tenaga pengajar seperti Guru juga...]

    ‘Dr Love’ juga telah cuba menimbulkan kekeliruan dengan mempertikaikan mengapa perlu taat dan cinta kepada GURU sedangkan untuk masuk ke syurga tidak

    terdapat GURU didalam senarai. Inilah dia akibat ditutupkan pintu hati, maka senarai yang beliau tuliskan pun beliau tidak jelas. ‘Dr Love’ juga telah

    mentafsirkan cinta kepada GURU ini ibarat cinta asmaradana diantara MAN CINA dan seorang JANDA (staff beliau). Cinta (Kasih) kepada GURU ini sangat berbeza.

    Sama seperti Cinta (Kasih) kepada kedua ibubapa tetapi yang terpenting kasih kita kepada ibubapa TIDAK akan membawa kita kemana-mana. Yang TERPENTING adalah

    KASIH ibubapa kepada kita.
    [CINTA KASIH SAYANG KENA dua hala, bukan bertepuk satu tangan...untuk kita dapat CINTA KASIH IbuBapa kita kena CINTA KASIH pada mereka dahulu, insyaalh kita

    dapat jaminan syurga, seperti juga terhadap SUAMI...nak syafaat Rasul kita kita mencintai Rasulallah dahulu...Nak menjadi Hamba Allah, kita kena mencintai

    ALLAH dahulu...sebab GURU ada byk sifatnya dan pelbagai bentuk, ada manusia...ada buku... ada dari IBLIS... sbb itu TIADA SYURGA DI BAWAH KAKI GURU....Amin

    asyik tgk cite kuning tuh ler ingat cinta umpama man cina dan janda.]

    Bagaimana hendak memahami perkara ini? Kerana itulah perlu GURU yang dapat memimpin HATI ke arah TAAT kepada kedua ibubapa dalam erti kata TAAT yang sebenar,

    hanya setingkat dibawah Makam Sembah. Bukan sekadar JASMANI sahaja TAAT tetapi HATI juga perlu TAAT kepada kedua ibubapa. Bukankah Al-Marhum Ustaz Hanafi

    pernah berkata bahawa beliau sanggup tahan mukanya disepak terajang oleh ibubapanya TANPA rasa KECIL HATI. Siapa yang akan memimpin HATI ini? Bukankah GURU?

    Kerana itulah Al-Marhum Ustaz Haji Hanafi meletakkan Pantang Larang Silat Cekak mengutamakan GURU di nombor WAHID.

    [Fitrah manusia anak akan syg/taat pada IbuBapa...kalau ikut fitrah mengajar dan diajar, mak burung pon bole mengajar anaknya belajar terbang... takda pulak

    cikgu burung datang bagi tutorial...Guru itu fitrah makhluk Allah...kita juga GURU...setingkat makam sembah? sembah hanya pada Allah.ajaran sesat nih...GURU

    bukan no 1... IbuBapa lagi penting dari GURU...IbuBapa boleh jadi GURU budak itu, GURU bukan IbuBapa budak itu...pantang larang utk belajar Silat, bukan

    HUKUM ISLAM]

    ReplyDelete
  22. Ini sangat bertepatan dengan kata-kata Imam Al-Ghazali seperti dibawah:-

    “Hak GURU lebih agung daripada hak ibubapa, sebab orang tua (ibubapa) penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara GURU penyebab hidup

    yang KEKAL. Kalaulah tidak ada GURU, nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua (ibubapa) akan celaka selamanya.”

    [Dalam konteks menimba ilmu, sesungguhnya GURU diletakkan ditmpt yg tinggi...cthnya dalam dalam Pantang Larang Silat Cekak... no.1 Guru, no.2 3 Ibu

    Bapa...secara logiknya kalau kita menuntut ilmu pada sesorang, org itu adalah no.1, kita kena hormati...tapi sepandai mana ILMU yang anda ada... ada PHD ka,

    kuat Agama ka, syurga adalah tetap di bawah Tapak Kaki IbuBapa dan ILMU ITU HAK ALLAH...]

    'Dr Love' juga cuba membuat perbandingan diantara salahsilah Guru Silat Cekak dengan salahsilah Khalifah Al-Rasyidin. Ini satu metadologi yang jauh

    menyimpang dengan situasi. Guru Silat Cekak adalah Guru Silat Cekak. Bukannya Khalifah Al-Rasyidin. Adakah 'Dr Love' cuba menunjukkan bahawa 'Marwi Latiff'

    adalah seorang Khalifah Islam? Satu MANTIK dan KEFAHAMAN karut yang cuba diterapkan oleh 'Dr Love'.

    [Ikut cara Islam salah kah? Jangan perlekeh cara Pemimpin Islam memilih pemimpin. Sesungguhnya pemilihan kami bukan lah secara AFUNDI (demokratik) mcm nak

    tonjol bahawa 10,000 orng memilih Mad Radhi tetapi ikut cara Islam... MANDAT bukan cara Islam....'Marwi Latiff adalah Khalifah di Bumi ini' rujukan:

    http://dadangmustofa.wordpress.com/2008/08/30/kelemahan-demokrasi-memilih-pemimpin/]


    Yang pastinya perkara yang TERPENTING adalah kita WAJIB mentaati GURU, IBU dan BAPA selagi perintah mereka tidak bertentangan dengan agama Islam. Tidak

    kiralah turutan nombor yang tuan / puan letakkan. Persoalannya, setakat manakah ketaatan kita kepada mereka? Setakat manakah pengorbanan kita kepada mereka?

    Setakat manakah KASIH mereka kepada kita?

    [Menghormati GURU ok, Mencintai GURU jgn... Syurga tiada dibawah tapak kaki GURU...]

    Semoga dapat menjawab serba sedikit kekeliruan yang telah ditimbulkan oleh 'Dr Love', walaupun saya mengetahui PENULISAN tidak berupaya untuk menjawab semua

    persoalan kerana ruang yang cukup terhad. Ianya perlu kepada penjelasan LISAN. Dalilnya; Al-Quran diturunkan beserta Nabi Muhammad SAW untuk menerangkannya.

    Tidak mampu manusia memahami Al-Quran tanpa Nabi Muhammad SAW menerangkannya; tanpa GURU memperjelaskannya; tanpa dibuka PINTU HATI mereka.

    [Al-Quran kalam Allah, Al-Quran mukjizat hingga Qiamat diturunkan kepada Rasulallah melalui Malaikat Jibrail... Cintai dan Rindulah Rasulallah... hormati lah

    GURU-GURU anda...

    cintailah Allah dgn menjadi HambaNYA, cintailah Rasulallah kerana ia kekasihNYA, cintailah Ibubapa kerana wujudnya kamu adalah ketetapan dariNYA, cintailah

    suamimu kerana itu adalah jodoh olehNYA...

    Bersujudlah pada Allah, mengharaplah syafaat Muhammad, Berbaktilah pada ibubapa selagi ada, layanlah suamimu sebaik-baiknya...InsyAllah jaminan syurga utk

    kamu dengan kehendakNYA jua...]

    Sumber Rujukan:-

    1) Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
    2) Ahmad Tafsir, 1994, Guru & Pendidikan Mengikut Perspektif Islam.
    3) Khairul Gazali, 2005, 30 Wasiat Imam Syafie.

    [Sekian terima kasih]

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  23. Hoi Dr. Love ,

    Macamana kita hendak hormat seseorang kalau tiada kasih didalam hati.Kasih dihati perbuatannya hormat. Mana boleh dihati lain perbuatan lain. Munafik namanya. Lainlah kalau kau ni robot. Nabi Muhammad s.a.w telah wafat. Namun pewarisnya tetap ada. Ulamak pewaris para Nabi.Ulamak inilah yg menyambung tugas nabi dan kita panggil GURU-GURU.Kalau kita kena kasih pada nabi serupa juga lah kita kena kasih kepada penggantinya yakni GURU. Sebab itu GURU ini setingkat bawah dari Nabi. Kenapa kita keluarkan GURU dari senarai tersebut.IBLIS lah penggantinya

    Nampaknya ko cuba menghilangkan fungsi guru disitu. tanpa dalil. Mana hadis yg ko pakai? Mana ulamak yg ko rujuk. Jangan pakai akal sahaja. Berhujjah lah beserta dalil.

    Ni nak bagi tahu Ulamak tu kata jamak.asalnya orang yg alim. Siapa kah orang yang alim. Tentulah GURU.

    Jangan mengelirukan orang dan bawa ajaran baru.

    KLS serdang

    ReplyDelete
  24. Itu cuma pendapat dan tafsiran mengikut akal serta nafsu kamu saje..

    ReplyDelete
  25. awas sahabat semua..jgn kita leka & cuai, walau sibuk di alam cyber, kemaskan pergerakan kita dgn cara yg bijaksana..

    puak AKADEMI sedang tunggu masa untuk lancarkan serangan seterusnya..jgn kita mudah rasa selesa & gah, kerana pada masa seperti itulah puak AKADEMI akan bertindak!

    ~abdullah
    Borneo

    ReplyDelete
  26. Meroyan lagi si PUAN Dr love...entah apa2 lah !!! Tempek macam2 dlm blog ini. Wat semak aja.

    Ikut suka aja dia buat tafsiran.Dia ni nak jadi GURU ,itu sebab meroyan. Emak dia dah pesan jgn jadi guru silat. Tu pasal dia pass kat Marwi L. Kalau idak, lama dah dia duk kat tmpt si marwi tu.

    Makin lama, makin sakit hati dia!!

    ReplyDelete
  27. Dr. Love,
    Pandai betul anda menjawap.. setiap baris Tn Amin menulis, setiap itu kamu membalas...
    mesti byk buku yg dirujuk.. Buku dr PANDAI SILAT ker????
    Rasanya kalu hati dah gelap, semua benda yg Tn AMin menulis, semua x betul...
    Cadangan saya, baik kamu datang terus berjumpa tn amin.. dan berdebat drp dok menulis, balas & balas yang mcm sampah nie...
    biar kami tengok sendiri...
    saya rasa Tn.Amin x kesah.. Tp kamu mesti kisah kan.. Nama pun x berani tulis, lagilh pulak nk berjumpa, kalu menjawap x leh tengok kertas tau...
    ~nur,shah alam~

    ReplyDelete
  28. Pn Love,

    Pandai betul Puan menghuraikan hal perihal GURU.

    Seolah2 lebih petah and "Pandai" dari Hujjatul Islam Imam Al Ghazali sendiri.

    Dah terang hal kepentingan mentaati dan menghormati GURU yang diterangkan oleh ramai para ulamak.

    Nak pakai yang mana? Huraian para Ulamak ke huraian Puan LOVE?

    ReplyDelete
  29. salam...

    puan dr love said...[GURU yg baik kita sanjung, GURU IBLIS (IBLIS pon GURU) kita nak sanjung ka?]

    laa..patut la dia meroyan camni..pada fahaman dia,iblis tu pun guru...ish ish ish..patut laaa.....

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  30. Dr Love & Rakan-rakannya,

    Penjelasan dengan dalil telah diberikan. Nasihat saya usahlah dibicarakan perkara ini lagi kerana PUAN sendiri tidak tahu apa yang PUAN perkatakan. Pandangan saya, tanpa PUAN sedar, PUAN telah memperlekehkan Rasulullah SAW. Khuatir saya PUAN akan jatuh MURTAD. Cukup-cukuplah tu ye. Semoga PUAN berbahgia dengan PEGANGAN tersebut. Selamat Maju Jaya.

    ReplyDelete
  31. Dr Love hanya tahu bab Ubat. Mana tau bab Guru. Kalau Tahu pun dia buat tak tahu.

    Cicit Lebai Lah

    ReplyDelete
  32. Saya amat tertarik dengan penjelasan saudara amin berkenaan dengan guru. Cuma pesan saya disini janganlah kita terlampau taksub dengan guru sehinggakan kita membenarkan dan menghalalkan segala perbuatanya walaupun ianya salah dari segi adab dan agama. Perlu ingat guru juga manusia seperti kita dan ianya bukannya maksum, ada buruk dan baiknya.
    Sekiranya didapati guru ada melakukan kesalahan maka pengikut2nya, janganlah hanya memejamkan mata, tegurlah demi kebaikan bersama. Janganlah kita hanya tahu memuja dengan menghurungi guru kerana ibarat langau menghurungi tahi, maka janganlah pula guru diumpamakan 'tahi'.

    ReplyDelete
  33. puan di atas @ kwn2/ adik beradik dr love ...anda silap sama sekali!!!!

    ReplyDelete
  34. Anonymous,

    Saya amat tertarik dengan penjelasan saudara amin berkenaan dengan guru. Cuma pesan saya disini janganlah kita terlampau taksub dengan guru sehinggakan kita membenarkan dan menghalalkan segala perbuatanya walaupun ianya salah dari segi adab dan agama. Perlu ingat guru juga manusia seperti kita dan ianya bukannya maksum, ada buruk dan baiknya.
    Sekiranya didapati guru ada melakukan kesalahan maka pengikut2nya, janganlah hanya memejamkan mata, tegurlah demi kebaikan bersama. Janganlah kita hanya tahu memuja dengan menghurungi guru kerana ibarat langau menghurungi tahi, maka janganlah pula guru diumpamakan 'tahi'.

    Komen: Saya bersetuju dengan PUAN. Saya TIDAK taksub dengan Guru saya. TK juga atas ingatan PUAN.

    ReplyDelete
  35. Dr Love & Umatnya,

    Kesian puan sanggup menolak hadis dan kata-kata Ulamak Besar semata-mata taksub kepada kefahaman Toley dan Amruddin. Betul kata Tuan Amin. Khuatir juga 'Dr Love dan Umatnya' boleh jatuh MURTAD kerana penolakkan Hadis dan Ulamak Warissatul Anbiya' ini.

    - Guru Sekolah -

    ReplyDelete
  36. Hadis ttg syurga di bawah tapak kaki IbuBapa dan Suami amat lah byk sekali...antaranya:

    http://www.youtube.com/watch?v=VIEZJeGEkn4

    http://www.youtube.com/watch?v=UaxzrpgXFSo

    http://seindahjannah.blogspot.com/2009/10/keredhaan-allah-terletak-pada-keredhaan.html

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0507&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm

    http://serangga07.multiply.com/journal/item/31

    http://nuuruleiffah.blogspot.com/2010/03/benarkah-syurga-isteri-di-bawah-tapak.html

    http://pakarhowto.com/tag/syurga-di-bawah-tapak-kaki-ibu

    http://www.youtube.com/watch?v=dnBP4sT9Sfg

    http://www.youtube.com/watch?v=tDgkgylQ22Y

    http://www.youtube.com/watch?v=xrHKFSChyZA

    Tetapi Hadis ttg syurga di bawah tapak kaki guru tiada...

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  37. ya allah, tak abis2 lagi dr love ni...xpaham maksu GURU, die belok benda lain...org mcm ni pon ada....

    ReplyDelete
  38. Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya. Biarkan! biarkan! biarkan!

    Apabila dipekakkan teliga, dibutakan mata dan hati... habislah . Tidak ada siapa dapat merawatnya kecuali Dia

    Masya Allah!

    KLS serdang

    ReplyDelete
  39. assalam..

    tahniah kpda tn.amin atas kupasan yg begitu menarik mengenai guru, lengkap bersama2 dgn dalil dan hujah yg trsusun..

    kpd dr.love dan yg bersepandangan dengannya,,
    cukup2lah kamu semua bersuara.. kenyataan dari kamu byk yg tdak boleh dtrima akal, seolah2 kamu sengaja menutup pintu hati kamu ketika berbicara, wlupn kebenaran itu sebenarnya nyata bg mereka yg mahu melihat..

    ReplyDelete
  40. dr. love tu bergurukan setan...sbb 2 dia sendiri mngaku setan tu guru...sbb 2 jd mcm 2..dalil2 hadis ngn ulamak smua tolak tepi..pastu cuba nk kelirukan fahaman kuta smua tentang guru...sudah2 la dr.love..buat2 tobatla slg masih ada waktu...ni la org tua2 kata blajar xabis tp nk blagak pandai...

    ReplyDelete
  41. Kerana berpabdukankan buku dan berdasarkan akal fikiran yang dikatakan sempurna itu maka tidaklah dapat dilihat akan martabatnya GURU itu. Benarlah kata-kata arifbillah, apabila bergurukan buku maka akan disesatkan oleh Iblis laknatullah kerana buku tidak dapat berkata-kata, hanya tafsiran sendiri yang dibuat, akhirnya jadilah fahaman sendiri seperti yang terjadi kepada Dr. Love ini.

    Biarkanlah mereka itu KLS Serdang. Makna berguru pun tak tahu, inikan pula makna Guru, lagilah tak tahu. Biarkan si Luncai terjun dengan labu-labunya. Bukannya mereka faham bahawa sebenarnya Syurga Neraka itu semuanya hak Allah, penyebab nak masuk kedalamnya hanya melalui ketaatan dan redanya seseorang itu tak kiralah kepada Guru, ibu dan bapa. Kerana jika hanya syurga itu dibawah telapak kaki ibubapa maka malanglah mereka yang yatim piatu semenjak dilahirkan lagi. Adakah mereka tidak akan mendapat syurga??????

    ReplyDelete
  42. Anonymous,

    Bukannya mereka faham bahawa sebenarnya Syurga Neraka itu semuanya hak Allah, penyebab nak masuk kedalamnya hanya melalui ketaatan dan redanya seseorang itu tak kiralah kepada Guru, ibu dan bapa. Kerana jika hanya syurga itu dibawah telapak kaki ibubapa maka malanglah mereka yang yatim piatu semenjak dilahirkan lagi. Adakah mereka tidak akan mendapat syurga??????

    Komen Saya:-

    1) What a PERFECT word!

    2) Al-Hikam berkata:-
    "Dimasukkan ke SYURGA kerana IMAN, dimasukkan IMAN kerana KURNIA"

    3) Tinggalkan 'Dr Love dan Umatnya' yang SESAT didalam agama sendiri. Semoga Allah swt memberikan PETUNJUK kepada mereka.

    ReplyDelete
  43. Hihi dr.love2...xpe2..sket je lagi leh teruskan prmahaman tu..sket lagi naik la makam mcm ayah pin..guru yg menang season 1 AGUNDI (akademi guru undi) pon ad iras2..ok la tu..anda mmg protegé terbaik lah!

    tp AWAS 'Guru Kecik'! setiap ap anda wat..terapkan fahaman pada 'anak2 murid baru Guru Kecik', nti hujungnya anda ada share tau! sesilap major shareholder lg!

    semoga amda menjadi wakil atau mgkn lg sedap menjadi DUTA PEMENANG AGUNDI SEASON1 yg teraktif!^,^

    Izuddin

    ReplyDelete
  44. "Bukannya mereka faham bahawa sebenarnya Syurga Neraka itu semuanya hak Allah, penyebab nak masuk kedalamnya hanya melalui ketaatan dan redanya seseorang itu tak kiralah kepada Guru, ibu dan bapa. Kerana jika hanya syurga itu dibawah telapak kaki ibubapa maka malanglah mereka yang yatim piatu semenjak dilahirkan lagi. Adakah mereka tidak akan mendapat syurga??????"

    Ya betul, Sesungguhnya Allah mempunyai HAK segala-galanya, ketetapan sesuatu makhluk itu sbg ahli syurga atau neraka adalah hakNYA... jika seseorang yg sangat jahat/IBLIS pon jikalau Allah mahu jadikan sebagai ahli syurga, maka jadilah ia. Kewujudan Rasulallah adalah memberi petunjuk/panduan/jalan2 benar pada manusia ttg perkara yg baik,buruk,hal dunia dan hal akhirat. Petunjuk,ketetapan dan jalan-jalanNYA yg diutus melalui Rasul itu membawa kita menjadi HAMBANYA, sesungguhnya ALLAH MAHA ADIL DAN MAHA BIJAKSANA dgn petunjuk dan ketetapan yg telah diberikanNYA...sebagai manusia kita kena ikut apa yg disarankan oleh Al-Quran dan Hadis... oleh itu cintailah Allah,Rasulallah,IbuBapa,Suami dan hormatilah GURU-GURU anda ...

    Pada anak Yatim, mereka tidak malang, anak yatim anak yang mulia dilindungi ALLAH setiap masa...Anak Yatim ada ALLAH dan MUHAMMAD, jika perempuan SUAMI...RASULALLAH sendiri anak YATIM PIATU...jika ada rezeki anak YATIM PIATU yg masih bayi boleh mendapat IBUSUSUnya...

    "Hihi dr.love2...xpe2..sket je lagi leh teruskan prmahaman tu..sket lagi naik la makam mcm ayah pin..guru yg menang season 1 AGUNDI (akademi guru undi) pon ad iras2..ok la tu..anda mmg protegé terbaik lah!"

    Tahukah anda "Ayah Pin" atau ajaran sesat yg lain adalah produk hasil "mencintai GURU"... Bilamana ramai anak murid mencintai seorang GURU...maka jadi lah GURU itu seperti Ayah Pin yang kunun2nya Rasul (jauhkan aku dari kesesatan ini)... oleh itu hormatilah GURU-GURU anda.... dan cintailah ALLAH,RASULALLAH,IBUBAPA dan SUAMI anda...

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  45. "Kerana berpabdukankan buku dan berdasarkan akal fikiran yang dikatakan sempurna itu maka tidaklah dapat dilihat akan martabatnya GURU itu. Benarlah kata-kata arifbillah, apabila bergurukan buku maka akan disesatkan oleh Iblis laknatullah kerana buku tidak dapat berkata-kata, hanya tafsiran sendiri yang dibuat, akhirnya jadilah fahaman sendiri seperti yang terjadi kepada Dr. Love ini."

    Sesungguhnya aku menuntut dgn banyak GURU, Alhamdulillah setakat ini Iblis bukanlah GURUku, Firaun bukanlah GURUku, Hamman bukanlah GURUku dan Karun bukanlah GURUku...

    ReplyDelete
  46. "Penjelasan dengan dalil telah diberikan. Nasihat saya usahlah dibicarakan perkara ini lagi kerana PUAN sendiri tidak tahu apa yang PUAN perkatakan. Pandangan saya, tanpa PUAN sedar, PUAN telah memperlekehkan Rasulullah SAW. Khuatir saya PUAN akan jatuh MURTAD. Cukup-cukuplah tu ye. Semoga PUAN berbahgia dengan PEGANGAN tersebut. Selamat Maju Jaya."

    Sesungguhnya aku amat mencintai dan merindui Muhammad ya Rasulallah, aku sentiasa mengharap syafaat darinya dan jadikan aku sbg HAMBA pada yg ESA....

    Sesungguhnya aku tidak jatuh MURTAD kerana tidak menganggap Mad Radhi itu setaraf dgn Rasulallah !!!

    ReplyDelete
  47. Dr Love & Umatnya,

    Semoga TIDAK SESAT didalam TERANG. Sudah-sudah la ye kerana khuatir anda semakin menghampiri MURTAD.

    Selamat Maju Jaya dengan kefahaman PUAN. Semoga beroleh SYURGA yang didambakan oleh PUAN.

    ReplyDelete
  48. "dr. love tu bergurukan setan...sbb 2 dia sendiri mngaku setan tu guru...sbb 2 jd mcm 2..dalil2 hadis ngn ulamak smua tolak tepi..pastu cuba nk kelirukan fahaman kuta smua tentang guru...sudah2 la dr.love..buat2 tobatla slg masih ada waktu...ni la org tua2 kata blajar xabis tp nk blagak pandai..."

    Saya rasa kamu salah anggap, komen sy pada setiap baris pada artikel ini lebih-lebih lagi pada hadis bukanlah saya mengkomen hadis-hadis tersebut, jgn salah sangka dan anggap ya...komen tersebut adalah dialog yg dituju khas pada si Penulis Amin Zainul...

    Subhanallah, semua hadis itu membuktikan kita harus menghormati seorang GURU...

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  49. "Semoga TIDAK SESAT didalam TERANG. Sudah-sudah la ye kerana khuatir anda semakin menghampiri MURTAD."

    Sesunguhnya menolak Mad Radhi sebagai Guru PSSCUHM bukanlah MURTAD.

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  50. Dr Love & Umatnya,

    Sesunguhnya menolak Mad Radhi sebagai Guru PSSCUHM bukanlah MURTAD.

    Jawaban Saya:-

    Memang BENAR. Saya sgt bersetuju dengan PUAN. Nasihat ikhlas saya agar PUAN berhenti berbicara mengenai GURU kerana PUAN sendiri tidak sedar & mengetahui apa yang PUAN katakan.

    DIKHUATIRI akan MURTAD kerana kealpaan dan kejahilan diri PUAN sendiri.

    Semoga TIDAK SESAT didalam AGAMA sendiri dan beroleh SYURGA yang didambakan serta PETUNJUK daripada Allah swt.

    Selamat Maju Jaya dengan kefahaman PUAN.

    ReplyDelete
  51. Bismillahirahmanirrahim.

    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

    Terima Kasih pada Saudara Amin kerena telah membuka ruangan ini, Sebagai Tuan punya blog, sy memohon kemaafan jika ada apa2 tersalah bahasa dan sebagainya..., InsyAllah apa yg saya terangkan pada Blog ini oleh saya tidak mengarah kepada MURTAD (Ya Allah, jauhkan aku dari perkara yg membatalkan IMAN ini). Takdir dari Allah juga menyebabkan Persatuan Seni Silat Cekak ini telah menjadi 3, mungkin 4 tidak lama lagi... Rasulallah pernah berkata bahawa umatnya akan berpecah kepada 70 kumpulan... inikan pula Persatuan kita yg kerdil ini... Oleh itu kita teruskan haluan masing2... sy bersama-sama dgn PSSCUHM... Maiden dan geng dgn PSSCM, saudara Amin dgn PSSCPUH, Ishak Itam pula dgn Persatuannya... Semoga dgn jalan silat ini yg di ilhamkan oleh Ustaz Hanafi dan orng-orng sebelumnya, kita dapat mendidik org ramai untuk mempertahan diri sendiri, mentauhid kepada ALLAH, menjadi umat MUHAMMAD RASULALLAH dan MENUJU KEJAYAAN dunia dan akhirat...Syukur Alhamdulillah, walaupun ada rakan yg tak sebulu sewaktu perpecahan pertama dahulu, sejak akhir-akhir ini kita dapat duduk semeja kembali atas dasar sahabat dan sesaudara Islam. InsyaAllah dalam waktu yg terdekat mmg rasa panas itu ada... tetapi semua ini telah kita telah lalui sebelumnya... Ustaz Hanafi juga mengalami perkara seperti ini semasa awal-awal penubuhan PSSCM...kita cuba tangani dgn BIJAKSANA. Apakan daya manusia ini hanyalah HAMBANYA, ALLAH lebih mengetahui dan ada HIKMAH disebalik apa yg telah berlaku itu... Sekian sahaja penulisan terakhir saya... HIDUP CEKAK!!!

    Sekian, Sekian, Wabillahi Taufik Wassalamu`alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

    Dr.Love.

    ReplyDelete
  52. Dr Love,

    Alhamdulillah kerana menerima nasihat dan pandangan saya. Semoga beroleh SYURGUA bersama pengikut PUAN. Selamat Maju Jaya dengan kefahaman PUAN.

    ReplyDelete
  53. kata dr love ~~Oleh itu kita teruskan haluan masing2... sy bersama-sama dgn PSSCUHM...~~

    komen saya : Adakah persatuan ini akan kekal ???? Sekiranya suatu hari nanti psatuan dibubarkan kau nak ikut sape?? biarlah luncai terjun dgn labu-labunya.

    kata dr love lagi ~Sekian sahaja penulisan terakhir saya... ~

    komen saya : Eloklah tu, jangan masuk lagi dgn nama lain udah lerr ye???

    Selamat Maju Jaya dengan kefahaman PUAN dr. love.

    ReplyDelete
  54. Maka beruntunglah orang-orang bukan islam dan tak terkecuali juga dengan kita yang taat dan kasih kepada kedua orang tua mereka/kita..kelak masuklah mereka/kita dalam syurga. Itulah yang terjadi sekiraya kita menggunapakai tafsiran dr Love yang HANYA menggunapakai "syurga dibawah tapak kaki ibu"...Maksudnya dengan taat dan kasih kepada ibu sudah cukup menjamin mereka/kita masuk syurga tanpa perlunya keutamaan IMAN..mengESAkan dan menTAUHIDkan ALLAH. Betul ke dr Love?? Saya percaya org cerdik pandai seperti dr Love ini akan berkata TIDAK! Memang iman itu hak ALLAH. Tapi siapakah dia orangnya yang bertanggungjawab memberitahu kepada mereka/kita supaya beriman kepada ALLAH? Ibu bapa mereka/kita kah? Orang yang memberitahu itulah GURU. Boleh jadi dia itu ibu bapa kita, boleh jadi dia rakan kita, boleh jadi juga dia orang yang kita RASA-RASA tidak setaraf dengan ilmu kita miliki. Betapa pentingnya peranan GURU. Adakah salah untuk kita berterima kasih kepada GURU? Salahkah kita mempunyai rasa KASIH kepada GURU?? Adakah kita perlu setakat hormat saja kepada GURU tanpa ada rasa KASIH dan CINTA kita kepada GURU? Samakah pula rasa KASIH dan CINTA kita kepada GURU dengan ISTERI atau KEKASIH kita? Dr Love..Mengapa cuba sedaya upaya menafikan dan mengASINGkan fungsi GURU itu sedangkan saya percaya dr Love lebih arif tentang hal ini. Adakah disebabkan hati yang sukar untuk MENGAKUI dan MENERIMA pengganti GURU SEBELUMNYA..yang begitu diagungkan.. sehingga menghalalkan apa yang menjadi SALAH pada pegangan dr Love selama ini? Adakah kerana suatu peristiwa yang kita sendiri pun TIDAK NAMPAK dan TIDAK PASTI maka tergamak kita memBUANG GURU kita? Nauzubillah..Bersama-samalah kita meminta ampun kepada TUHAN dan mohon dipertunjukkan jalan yang BENAR olehNYA. AMIN YA ROBBULALAMIN..

    ReplyDelete
  55. Salam ....

    SETITIK DIJADIKAN LAUT
    SEKEPAL DIJADIKAN GUNUNG
    ALAM TERBENTANG DIJADIKAN GURU..... (baca dgn suara Aziz Darmawi)

    SEBENAR GURU ADA HAKIKAT
    DITAMBAH PULA ILMU MAKRIFAT
    DIKUATKAN PULA AMALAN SYARIAT
    BERPAKAIAN PULA DENGAN ISYARAT...

    ..ape kata kita bezakan istilah GURU dengan SEBENAR GURU .....betullah ALAM terbentang dijadikan GURU tapi bukan SEBENAR GURU....

    ...sape tak dapat kasih Sebenar Guru rugi besar tau....cian dia...sebab...

    KITA PERLUKAN SYAFAAT NABI
    KITA PERLUKAN BERKAT GURU (sebenar Guru)
    KITA PERLUKAN KERAMAT IBU
    KITA PERLUKAN HIKMAT AYAH

    Guru saya kata:

    KASIH IBU BAWA KE SYURGA
    KASIH AYAH SANGGUP BERPISAH..isk isk isk
    KASIH ANAK BERKORBAN NYAWA
    KASIH GURU MU DUNIA AKHIRAT

    Tuan Muda....

    saya malu nak sebut nama saya, sebab saya Bukan Baik Sangat.... jgn panggil saya Puan ek...


    Dr. Love,

    ... saya siannnnnn kat awak...

    .... terpaksalah saya kata utk awak ....lakum di nukum waliyadin!


    Yang benar,

    Bukan Baik Sangat (BBS)

    ReplyDelete
  56. Bukan Baik Sangat (BBS),

    Terima kasih atas perkongsian saudara. Saya dididik oleh Guru dan Ibubapa saya untuk tidak memilih 'bulu'. Tidak kiralah samada saudara ini baik ataupun tidak kerana apa yang BAIK DARIPADA SAUDARA akan saya jadikan panduan. Yang TIDAK BAIK daripada saudara akan saya jadikan SEMPADAN.

    Al-Marhum Ustaz Hanafi BERGURU daripada seorang KAKI PEREMPUAN untuk mewarisi ilmu KK. Beliau juga pernah BERGURU daripada seorang PELACUR untuk mewarisi ilmu menjaga BADAN dan AWET MUDA.

    Tetapi Al-Marhum Ustaz Hanafi TIDAK PERNAH mencaci dan menghina GURU-GURU beliau walaupun rendah AKHLAK mereka. Ini iktibar untuk kita.

    ReplyDelete