Sunday, November 21, 2010

Lagu Kerparat

Saya mencipta lirik Lagu Kerparat SILAT CEKAK HANAFI MASMAN untuk para pembaca mengetahui konflik yang berlaku dengan lebih santai dihari Ahad (21/11/10) yang merupakan Hari Liburan kepada semua. Hayati lirik lagu ini, maka jelaslah apa yang berlaku selama ini. Ayuh! Mari nyanyikan bersama-sama dengan penuh semangat..... 

Silat Cekak Hanafi Masman

Penuh Kesetiaan Dan Perpaduan
Kita Junjung Hasrat Amruddin
Kepada Marwi, Ramlee Dan Amrahi
Mereka Ibarat Nabi Kami

Bicara Mereka Dusta Yang Suci
Penuh Semangat Hasad Dengki
Dengan Asuhan Memaki Dan Mencaci
Itulah Amalan Kami

Kita Bersatu Tidak Amanah
Tindak Dengan Babi Buta
Silat Cekak Hanafi Masman
Menjana Insan Berbudaya

Budaya Fitnah Budaya Dusta
Mengaibkan Guru Yang Mulia
Walaupun Islam Menegahnya
Demi Kerna Harta dan Takhta

Pencipta Lagu           : Dato’ Johari Salleh
Pencipta Lirik            : Bani Hanafi Ahmad 

### Para Pencinta Muzik, jangan segan-segan nak komen ye ###

37 comments:

  1. Razlan Abd Razak,

    Sebagai seorang AHLI MUZIK dan PENCINTA SENI MUZIK, minta saudara Razlan komen lirik lagu saya. Ada nilai Estetika tak?...hehehe...

    ReplyDelete
  2. I LIKE THIS

    -Mailal

    ReplyDelete
  3. Tn.Amin

    Dalam menegakkan kebenaran sebenarnya tidak memerlukan kata-kata makian mahupun cacian. Apa perbezaan antara Tn.Amin dengan mereka? Mengapa perlu mengikut rentak nada dan irama yang tidak sesuai dengan jiwa.

    Menghormati musuh bukan bererti tunduk mengaku kalah tetapi kerana punyai jiwa yang murni. Lagu yang satu ketika dilagukan dan dinyanyi dengan rasa hormat dan bangga dipermain-mainkan. Mungkin Tn.Amin ada pandangan yang berbeza.

    Memang sukar untuk membendung perasaan yang ada dalam diri tetapi itulah musuh terbesar buat diri.

    ReplyDelete
  4. Tuan Amin,

    Bait-bait senikata tersebut memang ada benarnya.Tuan bukan mencaci, bukan memaki cuma menzahirkan segala tindak -tanduk mereka selama ini kepada YM GU.

    Ia adalah kiasan. Jika selama ini kita semua menyanyikannya dgn penuh semangat mengikut bait-bait yg betul tetapi PP menyanyikannya dengan bait-bait sebaliknya seperti di atas. :)

    ReplyDelete
  5. salam tuan amin..

    saya suka lirik ni sbb di sesetengah rangkap,ianya begitu jujur berterus terang..mudah difahami..simple and straight to the point..

    namun dapat juga kita perhatikan dirangkap yg lain,terdapat unsur-unsur konotasi disitu..yang mana ia mengajak pembaca merenung dan berfikir..

    secara peribadi saya berpendapat, lirik ini memang mempunyai nilai estetikanya yg tersendiri..tahniah buat tn amin krn dpt menghasilkn lirik yg mmpunyai makna dan mesej yg boleh dikongsi.. ;)

    buat penganut silat cekak hanafi masman,tahniah sbb ada lagu keparat baru..hahahahaha....

    ReplyDelete
  6. salam..maaf,lupa letak nama..tak rela disamatarafkan dgn puak bacui..saya, Razlan Ab Razak yg komen ttg lirik diatas..spt yg diminta oleh tuan rumah.. :)

    ReplyDelete
  7. Tuan Amin,

    Teringat saya pada peristiwa dahulu. Izinkan saya menceritakan kisah tersebut.Bukan utk mengaibkan tetapi sebagai timbang tara.

    Saya mula belajar silat ini pada tahun 1988 di sebuah IPTA yang diselia oleh seorang yg merasa dirinya bijaksana.

    Di keheningan malam selepas latihan selalu bercerita tentang bab2 agama seperti : " kita ni kan , kan , apa yang kita buat, apa yang kita cakap & apa yang ada di dalam hati mesti sama". Saya mendengar dengan tekun dan jadikannya sebagai sebahagian daripada rutin hidup saya dari dulu sampai ke hari.

    Kadang2 bercerita pasal Ustaz Hanafi, ustaz ni bagus. bla bla bla.Yang paling tidak boleh saya lupa ialah kisah beliau tentang arwah bapa yg tidak pernah putus air sembahyang. Bla bla bla..

    Akan tetapi bila terjadi perpecahan antara yg hak & yg batil, saya dikejutkan dengan peristiwa tentang seseorg yg habis hayat di dlm tandas (drp perbincangan kami di KUAT- U** pada sekitar 8 Mei 2007). Saya terfikir apa yg cuba diterapkan kepada penuntut pada 19 tahun dahulu?? (2007-1988=19)??

    Begitu juga pada Aidilfitri , kami tidak pernah gagal berhari raya di rumahnya saban tahun. Pada 22 tahun yang lalu saya langsung tidak pernah kenal siapa keluarga Ustaz Hanafi?? Saya tidak pernah bersua Mak Teh & anak-anaknya kerana penyelia saya hanya mengenalkan saya kepada keluarga & adik-beradiknya sahaja. Akan tetapi saya tidak pernah bersangka buruk kepadanya.

    Jika kami ke rumahnya juga, macam cerita yg diceritakan, kekadang terkeluar dari mulutnya, ehhh ..., orang kata anak-anak aku semua lawa-lawa...(sebahagian contoh), ada byk lagi.

    Kadang-kadang dia renung kami, seorang demi seorang dan mula memberi firasat. Si anu ni kan, bla bla.. Saya dengar sahaja, lihat dia, Wah boleh baca oranglah dia ni. Tapi saya tidak bersangka buruk terhadapnya.

    Ini hanya sekelumit kecil cerita saya tentang bekas penyelia saya. Mungkin jika ada jodoh, saya akan cerita lagi.

    Pada saya, kini saya diberi pilihan membuat pemilihan antara yg hak & yg batil. Saya akan memilih bersama YM GU saya yg sesungguhnya berada di jalan yg BENAR!!!

    Cerita2 di atas adalah sebahagian contoh tindak tanduk yg tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang yg benar2 jujur & ikhlas dlm perjuangan. Sekian .

    ReplyDelete
  8. hahha.. menarik betul citer kak kam..
    mmg betul pun apa yg berlaku tu..

    agak2 jiran blkg rumah kak kam masak apa ari ni?

    hehe..

    ReplyDelete
  9. kemelut dah semakin panas... dan semakin kusut..

    ReplyDelete
  10. "kemelut dah semakin panas... dan semakin kusut.. "

    apa pulak makin kusut.. makin terungkai terang nyata la pembohongan puak2 PP tu..

    ReplyDelete
  11. Mded, ada juga di sini ye?? hehe.. :)

    Kak kam sekadar berkongsi cerita ..masih ada banyak lagi yg tersimpan kemas dalam lipatan memoriku.

    Rupa-rupanya jika kita selalu memuji kehebatan diri sendiri, lama kelamaan ia akan termakan & berbekas di hati. Nauzubillah hi min zalik. Semoga kita tidak begitu, jika ALLAH tarik kita drp cahayaNYA, amat sukar kita nampak jalan yg TERANG & BENAR.

    Betapa setelah sekian lama (berpuluh-puluh tahun) YM GU & keluarga dinafikan HAK mereka, akhirnya dengan kuasa ALLAH S.W.T semuanya terungkai terang!!!

    Lihat apa terjadi kepada rakan2 sekuliah kita??
    Agak ramai yang berpihak kpd YM GU. Ini semua kuasa ALLAH YG MAHA ESA.

    Kak Kam percaya hanya HATI yg benar2 BERSIH dpt membezakan antara kaca & permata. Sama-samalah kita berdoa agar ALLAh menetapkan hati kita ini pada jalan yg BENAR!! Tidak lagi berbolak balik.

    Oh ya Mded, ada juga member lama (badan besar2) yg mengatakan bahawa dgn mengikut YM GU kita telah putuskan silatulrahim dgn mereka & kita perlu jawab kelak.

    Apa punya turrr lah... Sekarang persoalannya jika ada 2 jalan, sudah pasti kita pilih YG BENAR, Tidak mahulah kak kam mengikut telunjuk mereka di jalan yg bukan HAK. Buat apa?? RUGI di Akhirat kelak. Amat RUGI....RUGI....
    Sudahlah perempuan yg bawa cerita pun, bukan wanita yg berakhlak . Wanita yg rendah Akhlak & saksi2 palsu (juga rendah akhlak)yg mereka jadikan rujukan.Masya Allah.

    Ok Mded, sampai jumpa kembali sahabat seperguruanku .Kirim salam orang rumah ya.

    OH ya Tuan Amin,
    Maaflah, kami berbual di sini sekejap hehehe..... :)

    ReplyDelete
  12. suka yg mengangkangNovember 21, 2010 at 7:05 PM

    kak kang nie mesti suka mengangkang kang..
    kangkang dah semestinya kak kang ye...
    jgn mareeee haaaa..

    ReplyDelete
  13. Anonymous,

    Dalam menegakkan kebenaran sebenarnya tidak memerlukan kata-kata makian mahupun cacian. Apa perbezaan antara Tn.Amin dengan mereka? Mengapa perlu mengikut rentak nada dan irama yang tidak sesuai dengan jiwa.

    Menghormati musuh bukan bererti tunduk mengaku kalah tetapi kerana punyai jiwa yang murni. Lagu yang satu ketika dilagukan dan dinyanyi dengan rasa hormat dan bangga dipermain-mainkan. Mungkin Tn.Amin ada pandangan yang berbeza.

    Memang sukar untuk membendung perasaan yang ada dalam diri tetapi itulah musuh terbesar buat diri.

    Komen : Saya berpandangan bahawa saya tidak mencaci ataupun memaki. Saya hanya menceritakan KEBENARAN situasi dan keadaan.

    Lagu ASAL Peneraju Warisan Mutlak tetap saya nyanyikan sehingga sekarang. Melodi dengan Lirik yang berbeza adalah melambangkan perbezaan lagu tersebut. Kerana itulah saya mengatakan bahawa sayalah mencipta lirik tersebut tetapi melodinya tetap sama dengan ASAL.

    Apa yang saya PASTI, saya tidak mencaci atau memaki sesiapa dalam hal ini. Harap PUAN dapat betulkan persepsi PUAN. Boleh saya kenal siapa PUAN dan no untuk dihubungi? Kerana saya berpendapat, PUAN adalah golongan SILAT CEKAK HANAFI MASMAN yang bertujuan hendak mengganggu BLOG saya ini. Maafkan saya jika TUDUHAN saya tidak benar.

    ReplyDelete
  14. Kepada "suka yg mengangkang" kalau nak kangkang pergi jauh2... jgn nk bawak minda kau yg kotor tu kat sini... macam mana la guru ko kat sana mengajar... " Guru jalan mengangkang murid suka yg mengangkang"

    -Hanafi Alias-

    ReplyDelete
  15. suka yg mengangkang said...

    kak kang nie mesti suka mengangkang kang..
    kangkang dah semestinya kak kang ye...
    jgn mareeee haaaa..

    Apa yang hendak saya marahkan?? Allah ada.Kata-kata kau wahai Puan yg tidak bernama & suka terkangkag akan memakan dirimu sendiri. Insya Allah Taala. Kenapa?? Puan makan CILI ke??

    Tidak perlu saya marah dengan kata-kata Puan.Bukan saya yg akan membalas perbuatan chengkoi Puan. Allah lah sebaik-baik pemberi balasan. Puan tunggu sahaja ok?? Insya Allah. Allahu Akbar.

    Betul kata Hanafi Alias...

    Sesungguhnya saya yakin dengan kuasa ALLAH S.W.T.

    ReplyDelete
  16. Buat Pn Kamsiah, Penulisan kak kam xde apa yg salahnya, cume pihak sana sudah takut bila apa yg diajar oleh penyelia itu selama ini di buka disini. nanti ramai yg akan nampak apa tujuan penyelia itu sebenarnya. Ikhlas kah?? Klu betul ikhlas xde udang sebalik batu, kenapa xbenarkan utk mengenali GURU & klga ustaz hanafi?? Kenapa?? Disebabkan itulah, mereka cube menyalak xtentu pasal cube mengaibkn puan kam pula...teruskan membuka cerita yg benar utk kami2 baca & hayati...ehehhe

    ReplyDelete
  17. Tn.Amin

    Ada sesuatu yang hendak disampaikan oleh Sdr.Syafiq tetapi mungkin tidak sampai kepada maksudnya.

    “Teruskan usaha murni dengan pendekatan yang berkesan. Niat yang baik belum tentu dinilai baik, kerana niat tidak menghalalkan cara.”

    Janganlah marahkan nyamuk kelambu dibakarnya. Janganlah marahkan pencuri, habis 'pakaian' yang pernah dipakai diracik-racik, dikoyak-koyak dan diinjak-injak. Dimana letaknya 'Karamallahu Wajhah' Saidina Ali ketika hakim memutuskan 'baju besi' itu milik si Yahudi, walaupun pada hakikatnya milik Amirul Mukminin, Khalifah Islam.

    Kadang-kadang pengajaran itu datangnya dalam bentuk keadaan sekeliling, samada disedari atau tidak terpulang kepada keadaan diri samada hendak terima ataupun tidak. Yang Hak tetap Hak tidak akan berubah, begitu juga dengan keadaan Guru sebenar guru, tetap YM Syeikh Haji Md Radzi Bin Ustaz Haji Hanafi Al-Qadhi.

    ReplyDelete
  18. Anonymous,

    Mudah sahaja PUAN, kenalkan diri PUAN supaya saya jelas siapa PUAN. Saya tidak mahu golongan PANDAI SILAT mencuba untuk memberhentikan pendedahan saya ini. Saya yang boleh menerima pandangan tetapi PUAN harus memberitahu dimana unsur makian dan cacian dlm bait lagu tersebut.

    Semudah SYAFIQ memberitahu pandangan beliau bahawa apa yang beliau tidak bersetuju dengan saya dan saya menerimanya dengan terbuka. Kenalkan diri PUAN, dan jelaskan saya dimana unsur cacian dan makian dlm lirik lagu tersebut.

    Jika saya bersependapat dgn PUAN saya akan menerima dan jika tidak, saya harap PUAN tidak berkecil hati. Saya menanti pengenalan diri PUAN atau boleh terus menghubungi saya 019-2713721.

    ReplyDelete
  19. tu la masalah dia tuan amin..
    nanti orang kata buli orang CACAT..
    tapi dalam dok cacat pun dok KAHAQ lagi..
    dok mengata macam2..
    elok2 cacat sebelah,kena henjuttt nanti cacat 2 belah pule...
    hehehe

    -Firdaus MRH-

    ReplyDelete
  20. di kala ini.. kak kam baru lepaas mengangkang..
    takpe dapat pahala .. huu best-nya...

    ReplyDelete
  21. Kangkang jangan tak kangkang. Bila Mat Qodi dah kena nanti, barulah korang semua terkangkang!!!!

    ReplyDelete
  22. Anonymous November 22, 2010 4:13 AM...

    jijik dan bodohnya pemikiran kau..

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  23. kepada:

    Anonymous said...
    di kala ini.. kak kam baru lepaas mengangkang..
    takpe dapat pahala .. huu best-nya...
    November 22, 2010 4:13 AM

    Anonymous said...
    Kangkang jangan tak kangkang. Bila Mat Qodi dah kena nanti, barulah korang semua terkangkang!!!!
    November 22, 2010 10:37 AM

    ~ Nak sgt mengangkang.. ko pegi kedai Kang Kang la weh.. Semoga Allah membalas setiap perbuatan kami di dunia & di akhirat. Amin..

    ReplyDelete
  24. ooppss sori abg amin.. saya mengkomen di atas nih.. zue

    ReplyDelete
  25. lirik yg menarik abg amin..sesuai bebenor..

    -rina-

    ReplyDelete
  26. kesian tgk puak2 yg dah terlalu PANDAI ni tp PANDAI ke???hahaha...dah kata2 yg dilemparkan dblog tuan amin dah munjukkan kecacatan akal diorg...kat akedemi ada ajar kangkang ke??yg Anonymous November 22, 2010 10:37 AM, ko dah smpai tahap kangkang mana dah??asas,potong,tamat??lawak dahi lebam la ko ni...


    shahrin melaka

    ReplyDelete
  27. amin,

    duit hutang fotoostat zaidi bile nk byr..??

    - hashim -

    ReplyDelete
  28. Hashim,

    duit hutang fotoostat zaidi bile nk byr..??

    Jawaban : Zaidi mana? Saya tidak pernah berhutang duit fotostate dengan Zaidi.

    ReplyDelete
  29. korang pun satu hal lah.. kalau kak kam mengangkang pun untuk laki dia.. dia merasa sedap laki dia pun untung.. yg korang jeles apsal?? bodohlah puak2 akademi ni...

    -zainal abidin ariffin

    ReplyDelete
  30. HIDUP BLOG AMIN ZAINUL

    Selamat berkarya untuk kebenaran! Kami semua tidak akan pernah jemu menanti cerita & laporan Tuan.Semuanya telah timbul ke permukaan.

    Pedulikanlah langau, lalat, anjing ,chengkoi, & PUAN -PUAN yg bacul & tidak bernama itu. :)


    Biarlah mereka dikejar bayang2 sendiri !!

    ReplyDelete
  31. salam..

    pada saya, blog ni bukan sekadar medium utk kita mendapat info dan cerita2 sebenar dari tuan amin, tapi juga menjadi medium utk berhibur..berhibur? ye..bila membaca komen2 bingai anjing2 akademi..hahahahahaha..kelakar btol dorg ni..punya la nak buat kacau sampai jadi camni..hahahahahahah...

    tak sangka akademi cekap melahirkan anjing yang bingai tapi kelakar..wahahahahahahahahahaha...

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  32. saya pun tak sangka. tak perlu tengok raja lawak astro musim baru...kihkihkih

    ReplyDelete
  33. Kak kam, hilmi gimik, zizan, nabil baik dr sekrg cari profession lain, diorg nk ambik takhta dah ni...ehehhe

    ReplyDelete
  34. hehehe...humaizah..

    ReplyDelete
  35. Terima kasih..tuan amin, dedahkan perbuatan GURU CABUL yang telah lupa perjuangan Ustaz Hanafi dengan meletakkan kesalahan pada org lain dan persatuan..perbuatan sendiri dan tanggung sendiri...tiada konpirasi yang digembur2kan tanpa bukti yang bernas.Setakat alasan dan pandangan mahkamah tak terima.

    ReplyDelete
  36. kata2 org yg tersasar drp landasan sebenar!!

    ReplyDelete
  37. pedulikan je org2 yg x paham erti KEBENARAN.. yang penting.. kita berada di landasan yang betul.. yang benar. di bawah pimpinan GURU yang SEBENAR-BENAR GURU

    ReplyDelete