Tuesday, November 2, 2010

Menghormati Guru Cara Imam Syafie

Imam Syafie merupakan seorang ulama yang cukup banyak memberi sumbangan terhadap menggubal dan memperjelas hukum hakam dalam Al Quran. Sebab itulah Mazhab Shafie adalah mazhab terbaik dari segi ketelitiannya dalam menggubal hukum-hukum fekah untuk umat Ahli Sunnah Wal Jamaah...

Imam Shafie amat menghormati Imam Malik (pengasas Mazhab Maliki) walaupun Imam malik sudah meninggal dunia. Sebab itulah bila dia menziarahi makam Imam Malik dia tidak berqunut semasa bersembahyang subuh ditepi makam Imam Malik. Ini kerana dalam Mazhab Maliki tiada qunut waktu subuh walaupun dalam Mazhab Shafie ada qunut sewaktu sembahyang Subuh. Imam Shafie juga memastikan dia tidak tidur dengan kakinya menghala kerumah Imam Malik sebagai menghormati gurunya itu.

Pernah diriwayatkan lagi tentang perihal menghormati guru ini. Pada suatu hari, sedang Imam Shafie memberi kuliah kepada ribuan pelajar-pelajarnya, masuklah seorang badwi yang amat comot serta amat busuk sekali. Melihat sahaja badwi itu masuk, Imam Shafie lantas berhenti daripada memberi kuliah dan menerpa badwi itu serta memeluknya dengan erat. Tergamam anak muridnya melihatkan perlakuan Imam Shafie sedemikian. Selesai sahaja memberi kuliah, maka bertanyalah anak muridnya kepada Imam Shafie perihal kenapa dia memeluk badwi tersebut. Lalu Imam Shafie berkata bahawa walaupun badwi itu busuk dan comot, tetapi badwi itu ialah gurunya. Sebab itu dia memeluk badwi tersebut sebagai cara menghormati guru. Makin terpegun pelajar-pelajarnya apabila diberitahu tentang badwi yang jahil itu menjadi guru Imam Shafie. Sekali lagi mereka bertanya tentang apakah yang diajarkan oleh badwi itu kepada Imam Shafie?

Jawab Imam Shafie " Pada suatu hari, sedang aku menulis kitab fekah, aku mempunyai satu masalah iaitu bagaimanakan nak mengenali dan membezakan di antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur. Lalu aku fikir tentu badwi tau kerana badwi banyak memelihara ajning untuk mengawal kambing-kambing mereka. Aku pun bertanya hal tersebut kepada badwi yang ku peluk tadi. Badwi itu menerangkan bahawa anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang apabila kencing, manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya bila kencing. Dengan panduan badwi itulah, maka aku dapat menyiapkan kitabku itu" Begitulah ceritanya. Walaupun terlalu sedikit jasa badwi itu kepadanya, Imam Shafie amat menghargainya dan menghormati gurunya itu.

Saya pun tertanya-tanya, kalau ANJING GILA pulak macam mana nak mengenalinya? Tiba-tiba saya pun diberikan jawaban tersendiri bahawa ANJING GILA akan KENCING semua orang tanpa mengira ianya KUCING mahupun ANJING-ANJING YANG SEDANG MENYALAK BUKIT, ertinya ANJING yang KENCING kepada ANJING, itulah ANJING GILA. Begitulah adanye....

36 comments:

  1. Guru cabul..pakai seluar pendek..DIDIK anak ,daus pun macam syaitan kekekeke..

    ReplyDelete
  2. ADEQ TAMBY....nape bohong..

    ReplyDelete
  3. saya suka statement Tuan,
    ANJING GILA akan KENCING semua orang ...

    hmmm...sakit betul hati diaorg dgn YM Tuan Guru kan?? Tapi tidak mengapa..suatu hari mereka akan terduduk, terjelepok, dgn fitnah2 & kata nista mereka..Mereka tidak bisa menyembunyikan muka mereka lagi pada waktu itu!! tapi masa tu telah terlambat ..nasi telah jadi bubur...

    saya mmg tunggu saat & ketika itu !! Kalau masin penulisan ini, (wahh bukan mulut masin ye??).....

    Tgguuuuuuuu..

    ReplyDelete
  4. Anjing GIla yang 'mengencing' semua anjing.... emmmm..> bole buat tajuk lagu irama malaysia nie Tuan Muda... hahahaha.... I lokie !!!

    Anjing Gile kita bole rujuk sebagai "Anonymous" aka bacul yg taknak letak identiti dia... cam syaitan (kata org mcm tu... dia lagi syaitan besar)...

    Apa pun... kami tetap menyokong dibelakang Tuan Guru Sheikh Hj Md. Radzi Hj Hanafi..... Bak kata Cik Kamsiah... kita tunggu that moment!!!

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Tuan Muda.... suatu perkongsian cerita yang amat mengisafkan diri....

    Teruskan dgn penulisan ini demi menegakkan kebenaran dan berkongsi dgn kami semua...

    Sokongan kami tetap bersama Tuan Guru Sheikh...

    AMIN !!!

    ReplyDelete
  6. salam...

    ataupun boleh kita bikin tajuk, Kencing Si Anjing Gile..hahahaa...

    kita tunggu la sampai masa semua anjing-anjing ni meratap, menyesal terhadap apa yang telah mereka lakukan..masa tu juga kita akan tengok berapa banyak anjing yang kembali berubah nak jadi kucing..tapi,anjing tetap anjing..

    awas la anjing-anjing semua...cepat atau lambat, detik itu tetap akan tiba.....

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  7. Kencing Si BABI Gile.awas la BABI semua dah kepanasan...makan NAJIS...disondolkan nanti..guru cabul & Pk

    ReplyDelete
  8. YA Allah ..kau berilah TAUFIK & HIDAYAHMU kepada insan yang tidak bernama di atas.
    Sesungguhnya kami semua di sebelah sini, tidak pernah merasa panas. Malah kami bersyukur dgn segala UJIANMU kepada kami.Kuatkanlah hati-hati kami di dalam menerima dugaan ini.

    HIDUP SCH
    HIDUP YM Tuan Guru Sheikh Hj Md. Radzi Bin Ustaz Hj Hanafi.....
    HIDUP seluruh penyokongnya... Semoga Allah akan senantiasa melindungi Kami drp angkara2 yg tidak baik................ Amin..

    ReplyDelete
  9. HANYA PADAMU ALLAH TEMPAT KAMI MEMINTA PERTOLONGAN........PERKENANLAH....

    ReplyDelete
  10. susah aje baru INGAT ALLAH...sebelum senang tak ingat..lainkali berguru dengan GURU ada MARUAH..bukan GURU CABUL...YANG MINTA DIAGUNG2KAN...MUDAH2AN babi2 nie semua sedar..perjuangan USTAZ..BUKAN SEMATA2 KERANA GURU CABUL DAN KELUARGANYA...KLU DAH BUAT KERANA NIAT SEMATA-MATA GURU CABUL...SESAT...LEBIH BAIK BUAT KERANA ALLAH ..MCM PP..TAK PANDANG PADA KUASA,HARTA ATAUPUN WANITA....

    ReplyDelete
  11. YM Tuan GURUKU memang seorang yang Bermaruah
    Tidak pernah dia mencabul wanita
    Tidak pernah dia minta diagung-agungkan..

    ReplyDelete
  12. YM Tuan GURUKU memang seorang yang Bermaruah
    Tidak pernah dia mencabul wanita
    Tidak pernah dia minta diagung-agungkan..

    ReplyDelete
  13. YM Tuan GURUKU memang seorang yang Bermaruah
    Tidak pernah dia mencabul wanita
    Tidak pernah dia minta diagung-agungkan..

    ReplyDelete
  14. Demi Allah!!
    aku knal guru ku & aku juga knal iblis yang merupai anjing menyalak bukit!.

    ReplyDelete
  15. hahaha...ada org tu terasa lah pulak yea... ni lah yang kita mahu lahirkan dari akademi cekak hanafi, manusia tak beradab- kata orang-orang tua yang menjadi kepala akademi.maka tercapai lah yea..buktinya saudara kita tak bernama ni...

    cemerlang sungguh didikan yang diberi.jom kita puji ramai2 manusia tak beradab ni... betul jugak apa yang seorang uztaz ni cakap, jgn hina org, sebab itu menghina diri.. kalau dah kata org babi, maka faham2lah yea... tak faham ke saudara tka bernama?saya trgkan k.

    "saudara hina org, cakap org babi, maka saudara lah babi yang sebenar" itu lah saya nak sampaikan.

    jadi hati2 yea saudara..jgn lah bgtau org ramai2 yea saudara ada perangai macam tu yea..

    Mohd Yusuf bin Zakaria

    ReplyDelete
  16. salam...

    hahahahaha..bila puak2 dia maki,kutuk dan hina YM Tuan Syeikh dan penyokong-penyokong beliau, kita diam dan belajar bersabar..tapi bila sampai masanya kita bertindak balas, baru sikit kita cuit, puak2 ni dah menggeliang geliut..mcm cacing kena simbah air sabun..kelakar..memang kelakar...hahahahaha...

    ayat dia 'lebih baik buat kerana Allah..mcm PP' tu yang paling tak boleh blah..hahahahaha...tak sedar diri siot..bebal sungguh..samada menafikan kebenaran ataupun bebal sebab tak sedar-sedar kena tipu...hahahahaha...

    Hanya Engkau yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan...

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  17. tidak mengapa saudara razlan, saya tunggu waktu penyesalan mereka, itu pun jika mereka berkesempatan berbuat demikian !!

    ReplyDelete
  18. "..MCM PP..TAK PANDANG PADA KUASA,HARTA ATAUPUN WANITA...."

    Bila dilafaz ayat ini... tunggu jelah.... tengok la nnt pandang ke tak pandang...

    ReplyDelete
  19. heheh..betul la pepuak "pandai silat" ni...rsnye dorang ni bukan macam cacing kena simbah air sabun dh..tp macam lipas kene ridsect..menggelupur sebelum mati..

    jelas posting kali ni just posting umum tentang cara Imam Syafie menghormati guru, bukan cite pasal kePandaian Silat melalui penerapan Akademi 'kerana Allah dari PP' pon..tp pelik..nape ada gak yang melantun?..

    selama ni penuh stiap update blog G-G dorang kutuk YM Tn Sheikh Md Radzi, kutuk keluarga Ustaz Hanafi, seronok je..

    oh..lupe..dorang kan kutuk YM Md Radzi, keluarga Ustaz hanafi 'kerana Allah"..x gitu PP? semoga ke'baik'kan anda disertakan dengan 'berkat' GURU UNDIAN untuk sesi kali ni, anda akan dibalas setimpalnya oleh Allah.. ^,^

    Izuddin

    ReplyDelete
  20. Anonymous > Kesian tuan/puan semua. Moga Allah bukakan pintu HATI melihat kebenaran.

    ReplyDelete
  21. Cuba kaji sejarah para sahabat sebelum memeluk islam, siapa mereka? Adakah kisah lampau sebelum memeluk Islam itu menjejaskan keimanan dan ketaqwaan mereka selepas memeluk Islam. Sydna Abu Bakar As-Siddiq contohnya, dijamin syurga walaupun ada cerita di sebalik kisah silamnya sebelum memeluk Islam. Allah Azza Wa Jalla telah mengampunkan dosa2 nya yg lampau. Sekiranya Abg Joe juga berkeadaan sebegitu sebelum berguru dgn Almarhum Ustaz Hanafi, makanya beliau telah berubah dan membaiki serta memebetulkan dirinya sehingga menjadi orang yang baik selepas itu, bahkan dengan izin Allah, diangkat menjadi Guru sekarang ini. Fikir2 kan lah.

    ReplyDelete
  22. GURU cabul memang seorang yang TIDAK Bermaruah
    pernah dia mencabul wanita MENGAKU PEGANG TUU 2X
    SELALU dia minta diagung-agungkan..DGN KEMEWAHAN DAN KEPANDAIAN YANG ADA...DENGAN MEMBOHONGI DAN MENJATUHKAN ORG..dptkan pandangan Mak Teh berkaitan perangai dan tindakan GURU CABUL

    ReplyDelete
  23. hahahahaha..bila puak2 dia maki,kutuk dan hina YM Tuan Syeikh dan penyokong-penyokong beliau, kita diam dan belajar bersabar...(BOHONG SEBELUM TU..).tapi SKRG PP bertindak balas, baru sikit kita cuit, puak2 ni dah menggeliang geliut..mcm ULAT BELUNCAS kena simbah air LONGKANGn..kelakar..memang kelakar...hahahahaha...

    ayat dia 'lebih baik buat kerana Allah..mcm PP' tu yang paling tak boleh blah..(BODOH ABIS TU NAK BUAT GURU CABUL..BUKAN KERANA ALLAH)hahahahaha...tak sedar diri siot..bebal.BENGONG sungguh..Razlan Ab Razak menafikan kebenaran ataupun bebal sebab tak sedar-sedar kena tipu...TENGOK LAPORAN SIASATAN ATAU VCD...NAPE BODOH SANGAT..DAH SURUH CARI..CARILAH.JGN PAKAI DENGAR AJE..SELAIN BODOH AKU NAK KATA APA LAGI KAT U TAK TAU LAH..MUNGKIN HAMPIR GILE KOT..

    Hanya Engkau yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan...BUKAN GURU CABUL TU..OK..

    ReplyDelete
  24. Anonymous > Tuan/puan tak jelas tentang kisah empat sahabat Rasulullah. Walaupun mereka belum memeluk Islam, mereka terhindar daripada melakukan perkara-perkara yang berdosa. Walaupun sebelum memeluk Islam, mereka tidak pernah berzina, tidak meminum arak, tidak menyembah berhala & tidak pernah mempertaruhkan nasib. Belajar lagi ye.

    ReplyDelete
  25. Joe Marwi nak di samakan dgn Sahabat Nabi? Erm,alahai la..Diorang kan dah pandai Abg Amin,pandai silat la katakan, mane nak belajar lagi. Gi jumpa guru pun dapat ilmu ikat tengkolok.Punya la dah takde jurulatih sampai nak ikat tengkolok pun guru kena ajar.Ucapan hari tenaga pengajar plak guru suh sterika uniform.alahai la guru hangpa..

    ReplyDelete
  26. salam...

    Anon November 3, 2010 8:09 AM (kesian takde nama)

    hehehehe..kelakarnya cara anda copy,paste and edit komen saya..bukan sahaja menonjolkan kebusukan hati dan perut, malahan kedunguan tahap yang tinggi..hahahaha...

    teruskan copy paste serta edit komen-komen saya..i like...hahahahahaha...

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  27. salam shafiqazwan21..

    pandai silat tu dorang kena tambah sket la..'pandai jahanamkan silat'..baru betul..hehehehe...

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  28. hahaha... yang hairannya saudara ni asyik cakap pasal VCD tu jer... dia ni jawatan kuasa penyiasatan mengalahkan kerja polis lak... mungkin dulu dia ni keja CSI kot. tapi gaya tulis dia betul2 CIS - "cara ikut syaitan"/

    asyik duk ulang VCD, VCd,VCd. tu jer keja dia... sebab hang ni memang hati busuk..kami tgk, kami tahu ada unsur berat sebelah..dah tgk dah pun saudara... kalau saudara wat kesimpulan hati saudara berdasarkan VCD tu, bagus lah yea...

    saudara ni..nama pun tak ada.takper lah, saudara bagi klu untuk kami teka..no plat keta sedara ke, no ic sedara ke..maklumlah sedih tgk saudara ni..tak pandai adab..walaupun masuk kempen pandai silat...

    Mohd Yazid bin Hamidun

    ReplyDelete
  29. sahabat semua..
    depa dok ngaku "pandai silat" tp xde plak trfiikir dgn teknologi skang,video tu leh di edit sume statement YM Tn Sheikh opeh pepuak yg nk RAMPAS HAK..pasni kt tgu la plak dorg wt statement "video Penegak Kebenaran" yg si anak Buang tu ckl psl mandat pon ad diedit..tu yg skang ni dorg ckp xd mandat pon xpe..aduyai..xpon le gak ckp ms tu Si Dahi Dot-dot kne "pukau" sb tu dia ckp GURU MESTI ADA MANDAT..tp xbrani nk wt repot polis sb "YM TN SHEIKH MD RADZI byk pengikut"...wt la repot polis lagi..setelah berbelas tahun plak..br le challange "Shima d'lagend"..
    Izuddin

    ReplyDelete
  30. Salam semua,

    "Anonymous said...
    klu nak tarik tuuu... nak try...tak payah gi umah jauh2 ..buang masa ..menyampah tengok muka GURU CABUL (BABI tu) dan daus tu..duduk umah aku boleh buat...sampai aje.?...Kite tgk klu benar guru mursyid kan..tepis pejam mata aje..kekekeke.
    Jangan sampai minta tolong dengan anak murid aje...kun payakum aje..mampus aje GURU CABUL tuuu...kite org...bukan penakut mcm GURU CABUL..nak tau nape...pasal tu tau....JANGAN KAMU TAKUT DAN SEGAN , ALLAH BERSERTA DENGAN ORG BERIMAN"..ada Faham....BABI-BABI SEMUA

    October 31, 2010 6:30 PM"

    quote dari salah satu komen di http://gugat-gugat.blogspot.com/2010/10/apa-yang-dicari-dalam-sc.html#comments

    Tuan-tuan yang budiman, lihatlah betapa 'sedapnya' bahasa yang digunakan oleh mereka yang tidak berGuru (Guru afundi guru apa yeee?). Di dalam kita membalas serangan puak munafik, janganlah kita menjadi seperti mereka pula, terutama seperti quote di atas. Melampau sungguh. Di manakah nilai dan adab mereka?

    Syabas dan terima kasih sekali lagi Tuan Amin kerana istiqamah dalam memperjuangkan kebenaran menerusi blog ini.

    Muhammad Shafiq Abdullah
    Melbourne

    ReplyDelete
  31. Amin... ANJING yg kencing ANJING tak sekeji MANUSIA yang kencing MANUSIA... MANUSIA lagi hina jika berkelakuan seperti ANJING kencing ANJING... Ada akal tapi tak guna akal... Rasa dalam blog "Amin Zainul" ini byk penulisan umpama MANUSIA kencing MANUSIA...


    Syeikh Amzar Syariff. (The real Syeikh dari Arab)

    ReplyDelete
  32. Syeikh Amzar > Saya berkata BENAR... :-) Jangan gunakan AKAL semata-mata tanpa HIDAYAHTULLAH. Semata-mata AKAL, iblislah makhluk paling CERDIK dijadikan Allah. Pun tuan tak tau? Belajar lagi ye.

    ReplyDelete
  33. salam abg amin..

    itulah didikan akademi..akal diutamakan..sebab tu puak-puak diorang semua menulis mcm orang takde akal..

    Razlan Ab Razak

    ReplyDelete
  34. Pada pandangan saya, cara diaorg menulis tu sebenarnya, lama kelamaan akan menjadi DOA. Jika kita teliti gaya penulisan mereka, seperti tiada kata2 baik lagi yg terdpt di dalam perbendaharaan kata mereka. Semuanya kata2 keji yg menjijikkan sahaja yg menghiasi jiwa mereka.

    Jika mereka terus dgn gaya penulisan spt ini, tidak mustahil, Insya Allah akan hilanglah segala perbendaharaan kata yg baik dari jiwa nurani mereka & jgn salahkan org lain andai kelak mereka sudah tidak dpt lagi membezakan antara perbendaharaan kata yg baik & perbendaharaan kata yg jelek.

    Jangan bermain dgn kata2 kerana ia adalah suatu doa sebab itu di Madinah Al-Munawwarrah & Makkah Al-Mukarrramah, apa sahaja yg terlintas di hati atau kata yg keluar dari mulut kita, benar2 akan terjadi (CASH ON DELIVERY). Itulah tandanya apa2 yg keluar dari mulut & tersimpan di hati sebenarnya juga merupakan suatu DOA.

    Semoga kita tidak termasuk di dlm golongan org2 yg lalai dgn bisikan iblis..

    ReplyDelete
  35. Sudah2 la tu bergaduh yg pengikut YM Md Radzi ingat x ape YM pernah pesan? "Kalau orang baling batu kat kita, Kita baling dia buah yang ranum" Semua ujian dan tomahan yg diterima YM dan kita anak didik dia merupakan bukti kita ada dijalan yg betul Almarhum Ustaz Hanafi pun bnyak kali difitnah dan diuji sebelum berjaya memperluaskn silat melayu ni..

    ReplyDelete